Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe je goed gevonden wordt

Wie meer wil weten over het effectief inzetten van social media kan zo langzamerhand kiezen uit een waar woud aan titels. Natuurlijk vertonen deze boeken onderling de nodige overlap, en valt het aanbod grofweg in twee categorieën op te splitsen: de theoretische boeken die feitelijk gaan over personal branding, tot uitdrukking gebracht middels het fenomeen social media. Hiernaast staan de praktische titels, die de software zelf ontleden en analyseren ten behoeve van de eindgebruiker.

Erik de Vries | 11 mei 2012 | 1-2 minuten leestijd

In Hoe je goed gevonden wordt eten auteurs Tom Scholte en Joris Coppes van twee walletjes. In de eerste helft van het boek geven zij hun visie over het gebruik van sociale media. In het kort stellen zij dat het niet altijd de besten zijn - in welk vak dan ook - die zichzelf steeds in the picture weten te krijgen. Natuurlijk leveren deze toppers kwaliteit, maar boven alles weten zij dit goed aan de buitenwereld duidelijk te maken.

Hoe dit moet, wordt duidelijk in de tweede helft van het boek dat is gewijd aan het in de praktijk brengen van die visie. Dit laatste dient men zeer letterlijk te nemen: de auteurs staan stil bij de elementaire functionaliteiten van de meest populaire social media als Facebook, LinkedIn en Twitter, en geven antwoord op ogenschijnlijk eenvoudige maar uiterst nuttige vragen over het verwijderen van foto’s, het plaatsen van updates of het volgen van vrienden.

Hoewel het theoretische begin voldoende stof geeft tot nadenken, gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de lezer waarschijnlijk het meeste baat heeft bij het zeer leesbare en concrete tweede deel. Waar de auteurs overtuigend mee afrekenen is de misvatting dat social media chique digitale varianten zijn van een Curriculum Vitae: er is veel meer mogelijk, en met behulp van dit boekje bent u waarschijnlijk zo achter.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden