Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Special

Pierre Pieterse | 11 maart 2013 | 4-6 minuten leestijd

Jobmarketing 2.0

De wereld van ‘nieuw werk veroveren’ is fundamenteel veranderd de afgelopen jaren. Social media zijn nu broodnodig voor het veroveren van nieuw werk en door de crisis gaan oude richtlijnen niet altijd op. Aaltje Vincent heeft daarom haar boek Jobmarketing uit 2007 herschreven naar Jobmarketing 2.0, de anno 2013 versie. Hoe vind je nieuw werk en hoe zet je de social media, zoals LinkedIn en Twitter, daarbij in? Vincent zet de praktische tips op een rij.

Werk veroveren is secondewerk. Je cv en LinkedIn-profiel moet in 15 seconden leiden tot ‘Die wil ik spreken!’. In het sollicitatiegesprek heb je vervolgens 30 seconden voor een eerste indruk. Samen cruciale 45 seconden voor nieuw werk! Hier is natuurlijk een goede voorbereiding voor nodig.

Maatje
Iedereen die werkt of wil gaan werken, komt voor dit punt te staan: hoe vind ik nieuw werk? Als je net van school komt, als je toe bent aan een volgende loopbaanstap en als je geconfronteerd wordt met een gedwongen loopbaanstap door ontslag. Jobmarketing 2.0 gaat over hoe je dat succesvol aanpakt.

Daarbij is werk veroveren voor velen ook een eenzaam avontuur. Met name als je tien, twintig of dertig jaar niet hebt gesolliciteerd. Voordat je aan de jobmarketing begint, is het dus goed om een werk-vind-maatje te zoeken. Iemand met wie je kunt afspreken dat je altijd om advies kunt vragen en van wie je directheid en oprechtheid daarin kunt verwachten.

Arbeidsmarktklaar
De belangrijkste basis voor jobmarketing en slim socialmediagebruik is weten wat je wilt en uitstralen ‘u moet mij hebben voor dit werk’. Als je daar scherp en helder in bent, vind je sneller nieuw werk, zo is mijn ervaring. Je kunt je netwerk goed inschakelen bij precies dat wat jij ambieert en ook je socialmedia-activiteit daarop focussen.

Vakcollega’s
Het adagium van jobmarketing is ‘Iedereen die nu het werk doet, dat jij wilt gaan doen, weet het allereerst of er een nieuwe collega nodig is.’ Of omdat er iemand weggaat en er vervanging nodig is, of omdat er uitbreiding is in de organisatie. De kunst van jobmarketing is dus om er voor te zorgen dat zij aan jou denken op het moment dat er een vacature is. Via netwerken ‘in het echte leven’ en via social media moet je bij hen ‘onvergetelijk’ als vakvrouw of vakman op het vizier komen. Door social media zijn de lijntjes tussen de werkzoekende en de relevante vakgenoten, hun leidinggevenden en hun recruiters, P&O’ers en HRM’ers nog nooit zo kort geweest.

De basis
- Weet wat je wilt en straal uit: ‘U moet mij hebben voor dit werk.’
- Zorg dat je de actuele ontwikkelingen in je vak kent via de LinkedIn-groepen en vakgenoten op Twitter.
- Ventileer je ontslagfrustratie niet via social media. Dit overschaduwt je vakmanschap geheel.
- Bestudeer de profielen van je vakgenoten op LinkedIn-profiel. Het is uniek in de sollicitatiehistorie dat je nu ook het openbare cv van je concullega’s op je gemak kunt bekijken.
- Een goed cv is in 15 seconden scanbaar en zorgt ervoor dat jij uit de verf komt. Gebruik de functietitels en trefwoorden uit jouw vakgebied . Je cv is de basis voor je LinkedIn-profiel.
- Maak je profiel op je cv ‘beeldend’, door je werkwijze en resultaten te beschrijven. Zo kan men zich voorstellen waarvoor jij inzetbaar bent.
- Richt je op de bedrijven waar ze jouw vakmanschap in jouw woon-werk reisafstand goed kunnen gebruiken.
- Inventariseer hoe dit bedrijf een vacature voor een teamleider, een controller of projectleider invult.
- Weet welke bemiddelingsbureaus, uitzend-, detachering, werving- en selectie- en executive searchbureaus in jouw arbeidsmarkt relevant zijn.
- Vertel iedereen die je van nabij kent welke oplossing jij nu bent op de arbeidsmarkt en vraag hen voor jou uit te kijken! Vraag ook je vriendenschaar op Facebook om jou te bellen bij een ‘gouden tip’ en plaats daarbij de link naar je LinkedIn-profiel.

Netwerken
- Netwerken voor nieuw werk is in contact komen met jouw vakgenoten, in het echte leven, via stevig netwerken in je vakgebied, op vakbijeenkomsten en online via social media.
- Connect ook met de leidinggevenden en hun recruiters, P&O’ers, HRM’ers, intercedenten en consultants. Doe dit altijd met een persoonlijke uitnodigingstekst.
- Wees onvergetelijk voor je netwerkgesprekspartner door de vakkundige vragen die je stelt.
- Vraag om advies.
- Mooie resultaten zijn nieuwe namen met een persoonlijke introductie voor een netwerkgesprek en dat iemand aan je denkt op het moment dat er een passende vacature vrijkomt.
- Je biografie op Twitter is gevuld met vakmanschap en je LinkedIn-adres. Volg je LinkedIn-connecties en je vakgenoten op Twitter en ga de dialoog aan!
- Plaats op LinkedIn een update en op Twitter een tweet voor welk werk jij beschikbaar bent. Netwerken is noodzakelijk tijdens je hele werkleven. Werk eraan, voortdurend!

Solliciteren
- De eerste indruk maak je in 30 seconden!
- Print het LinkedIn-profiel van je gesprekspartners uit en sluit daarop ook aan in de vragen die je stelt.
- Bereid zoveel mogelijk STARR-voorbeelden voor. Dit is een twee-minuten-hoorspel met jou in de hoofdrol, waarmee je je luisteraars laat ‘zien’ hoe jij werkt.
- Plaats geen LinkedIn-update of tweet over een lopende sollicitatieprocedure.
- Vraag bij afwijzing altijd waarom de keus op de betreffende kandidaat is gevallen, dit kan een bedrijf exact aangeven en het geeft jou input voor volgende sollicitaties.
- Bereid je goed voor op de onderhandelingen over je arbeidsvoorwaarden. Het bepaalt je inkomen voor de komende periode.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden