Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Flood maakt Enthousiasme Trilogie compleet

Na zijn bestseller De Superpromoter (2009) publiceerde Rijn Vogelaar de afgelopen jaren al Flame en Flow. Nu maakt hij de reeks compleet met Flood. Het hele verhaal over het aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme, in één band.

Pierre Spaninks | 24 december 2014 | 3-4 minuten leestijd

De Enthousiasme Trilogie van Rijn Vogelaar vervangt zijn beide vorige boeken Flame en Flow en vult die aan met een derde, dat de bijpassende titel Flood draagt. Deels oude, deels nieuwe inhoud dus, in een nieuwe verpakking. Een marketing trucje? Ook. Maar vooral een inhoudelijk meer dan verdedigbare keus. Gedrieën vormen Flame, Flow en Flood namelijk integraal verhaal over merken, marketing en strategie, waarbij de focus ligt op het systematisch aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme en op de positieve resultaten waar dat toe leidt.

In het eerste deel laat Vogelaar zien waar het enthousiasme bij management, medewerkers en klanten vandaan komt. Zelf noemt hij dit deel ‘soul-searching op het niveau van individu en organisatie, het zoeken naar het waarom en het doel, vanuit het perspectief van enthousiasme’. Wie snapt hoe dat werkt, kan de Flame gemakkelijker aanwakkeren. Vervolgens leert hij ons in het tweede deel hoe positieve feedback van leiding, collega's en klanten een Flow van enthousiasme op gang brengt binnen een organisatie.

In het nieuwe, derde deel zet Vogelaar de laatste stap: van marketing naar strategie. Het sluitstuk van De Enthousiasme Trilogie gaat over hoe je de wereld meekrijgt, of - om de vergelijking te gebruiken die Vogelaar door zijn hele boek heen steeds terug laat komen - hoe de muzikant de zaal uit zijn dak laat gaan. Dat is de Flood van enthousiasme uit de titel. In zekere zin bouwt Vogelaar hiermee voort op de gedachten uit De Superpromoter, waar hij vijf jaar geleden een bestseller mee had. Die superpromoters waren de enthousiaste klanten die actiever dan anderen een merk aanbevalen bij mensen in hun omgeving.

Fijn, zegt Vogelaar nu, maar er is meer mogelijk. Sommige van die superpromoters zitten inderdaad op het niveau van enthousiasme van de Flame: zij vertellen het verhaal zoals het merk dat graag hoort. Maar er blijken ook superpromoters te zijn die helemaal de andere kant op gaan. Die zijn bijvoorbeeld heel enthousiast omdat ze een keer een mooie korting hebben gekregen terwijl het merk helemaal niet als prijsvechter te boek wil staan. En zelfs kan het zo zijn dat een merk de verkeerde superpromoters aantrekt, waar het niet eens mee geassocieerd wil worden.

In plaats van op superpromoters mikt Vogelaar nu op fakkeldragers, op de klanten die de ervaringen en de verhalen hebben die helemaal passen bij wat een merk wil zijn. De kunst is om die fakkeldragers te identificeren, om te begrijpen wat hun motivatie is, en hoe hun sociale netwerk in elkaar zit. Als je dat scherp op het netvlies hebt, zegt Vogelaar, kun je hen bij je organisatie betrekken en hen ondersteunen in het uitdragen van hun enthousiasme. De ultieme Flood bereik je als èn het management èn de medewerkers èn de klanten de Flame van de organisatie begrijpen en verspreiden.

Als managementboek heeft De Enthousiasme Trilogie twee belangrijke verdiensten. De ene is dat het een aansprekend concept neerzet dat niet zo maar vanachter het bureau is bedacht maar dat ook in tal van situaties is getest en gevalideerd. De andere is dat het ook nog eens aangeeft hoe je als lezer dat concept zelf in de praktijk kunt brengen. Vogelaar besluit zijn boek met een plan van aanpak in zeven stappen. In combinatie met de handzame samenvatting achterin, is dat al bijna genoeg om met dit gedachtengoed aan de slag te gaan.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden