Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Louis Thörig | 26 november 2015 | 1-2 minuten leestijd

Veranderen. Zo communiceer je dat!

Organisatieverandering is aan de orde van de dag in bedrijven en andere organisaties. Elke organisatie maakt heel dringende of juist kleine veranderingen door. Verandercommunicatie kan daarbij helpen, en daarover gaat Veranderen. Zo communiceer je dat! van Vincie van Gils.

Een veel voorkomend voorbeeld: Organisaties krimpen, de ene reorganisatie volgt na de andere, mensen moeten ‘slimmer werken’, ‘meer met minder’, en flexibiliteit is een sleutelbegrip. Het topmanagement neemt besluiten en het is de taak van de communicatieprofessional die moet zorgen dat er over de ophandenzijnde verandering effectief gecommuniceerd wordt richting medewerkers, klanten en alle andere belanghebbenden, zodat iedereen begrip heeft voor de nieuwe situatie. Om een veranderingstraject succesvol te laten verlopen is vooral interne verandercommunicatie en in mindere mate externe verandercommunicatie een essentieel onderdeel. Toch zijn factoren die het succes van een verandering beïnvloeden dikwijls moeilijk grijpbaar. Het gaat dan om zaken als organisatiecultuur, drijfveren en spanningsvelden. Voor ‘verandercommunicatie’ is speciale communicatiedeskundigheid nodig om organisatieveranderingen doeltreffend te ondersteunen en te begeleiden. Verandercommunicatie werkt het best als alle betrokkenen zich bewust zijn van de impact van de ingrijpende maatregelen om veranderingen teweeg te brengen en zich er bij betrokken voelen en er óók aan meedoen.

Vincie van Gils bespreekt in haar Veranderen. Zo communiceer je dat! diverse veranderingsstrategieën, modellen, communicatiestrategieën, stijlen van leidinggeven en niet te vergeten narratieve benaderingen als veranderinstrument. Ze geeft niet alleen handvatten maar ook praktische tips om succesvoller te zijn in verandercommunicatie. Tevens komt aan bod welke specifieke communicatiemiddelen het best inzetbaar zijn in welke fase van het veranderingsproces. Deze zijn in feite interventies waarmee je invloed uitoefent of het veranderingsproces die kunnen variëren van persoonlijke communicatie via een slechtnieuwsgesprek tot het versturen van een brief naar alle werknemers en het organiseren van interactieve sessies. Vrijwel elk veranderingstraject is gebaat bij een gedetailleerd communicatieplan dat eigenlijk een ‘levend document’ is. Volgens Van Gils kan dat zelfs op één A4’tje.

Veranderen. Zo communiceer je dat! bevat de nodige stappenplannen en is zonder meer een overzichtelijk handig boekje voor communicatieprofessionals die te maken krijgen met een veranderingstraject zoals een reorganisatieproces.

Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden