Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management Summaries - De kracht van autoriteit

Autoriteit is een complex begrip dat ook nog eens een negatieve connotatie heeft. Autoriteit wordt bijna altijd vereenzelvigd met autoritair en is vaak ook gekoppeld aan het interessante thema macht cq leiderschap.

Ronald Buitenhuis | 5 januari 2016 | 1-2 minuten leestijd

Toch is er relatief weinig geschreven over autoriteit, terwijl de boekenkasten uitpuilen met literatuur over leiderschap. Maar autoriteit en leiderschap zijn twee verschillende fenomenen. Je kunt (een) autoriteit zijn zonder leider te zijn en vice versa. Zo is kapperszaak Schorem in Rotterdam een absolute autoriteit omdat ze met tattoos, en whisky in plaats van koffie, de Nederlandse kapperswereld totaal op zijn kop hebben gezet en er al vroeg rijen wachtenden voor de zaak staan. Maar een leider is Schorem niet.

Er zijn drie vormen van autoriteit: persoonlijke autoriteit, bedrijfsautoriteit, en overheidsautoriteit. Een autoriteitspositie is een toonaangevende, gezaghebbende en invloedrijke positie waar succes, aanzien en macht aan kunnen worden ontleend. Dat is wat anders dan macht en gezag afdwingen op basis van positie. De AFM noemt zich autoriteit maar is dat in de definitie niet. Het is een controleorgaan.

Autoriteit kent zeven bouwstenen: kennis, daadkracht, originaliteit, communicatie, consistentie, onafhankelijkheid, en ten slotte integriteit. Iemand met autoriteit heeft al deze bouwstenen in zich en is altijd van onbesproken gedrag. Iedereen kan autoriteit verwerven, maar je kunt opgebouwde autoriteit ook heel snel weer verliezen. Gerrit Zalm was als minister een autoriteit, maar verloor die status bij DSB en kwam later ook rond de bonusdiscussie bij ABN AMRO in de problemen. Met de beursgang van ABN AMRO heeft hij wel weer iets van zijn oude status teruggekregen.

Het hebben van autoriteit (als persoon of als organisatie) is belangrijk. Naar mensen of organisaties met autoriteit wordt altijd beter geluisterd. Heb je autoriteit, dan word je eerder geloofd, willen mensen eerder zaken met je doen, en biedt het ook vestigingsvoordelen. Je kunt betere financiële condities bedingen en anderen willen eerder met je samenwerken. Maar autoriteit zijn is ook weer geen must. Kun je het niet waarmaken, is de wens om autoriteit te zijn een grote valkuil.

De volledige summary van De kracht van autoriteit vindt u in de januari-editie van Management Summaries

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden