Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nico Jong | 1 juni 2016 | 1-2 minuten leestijd

CommTalks

Betteke van Ruler heeft veertig communicatieprofessionals, wetenschappers en anderen gevraagd onder woorden te brengen wat er gaat veranderen in het communicatievak en hoe je daar richting de toekomst mee om kunt gaan.

Betteke van Ruler onderscheidt vijf rode draden in de bijdragen in CommTalks. Organisaties moeten anders communiceren: minder tegen mensen aan zenden en meer met hen in dialoog gaan. Communicatieprofessionals moeten hun acties beter onderbouwen en laten zien waarom ze wat doen en hoe ze dat doen. Communicatieafdelingen moeten niet alleen aanhaken bij wat er buiten gebeurt, maar ook veel meer en beter bij wat er binnen gebeurt. Communicatieprofessionals moeten meer nadenken over hoe maatschappelijk verantwoord hun daden zijn. En als laatste: daar is een andere visie op communicatie voor nodig.

Het boek volgt een andere indeling. In blokken van acht artikelen komt eerst aan bod wat er in de toekomst verwacht wordt van de communicatieprofessional. Dan een cluster om de veranderende samenleving mee tegemoet te treden. Gevolgd door een aantal methodes die mogelijk toekomstbestendig zullen blijken te zijn en een aantal competenties voor straks. Het voorlaatste hoofdstuk bestaat uit artikelen die laten zien of het communicatievak al klaar is voor de toekomst. Mark van Vuuren spreekt in het slotartikel de lezer moed in om diffuse opgaven, zwermende opdrachtgevers en vloeibare contexten het hoofd te kunnen bieden.

Van Ruler zocht auteurs uit die zich al eerder hebben laten horen op congressen, in boeken en online. Dat is ook de zwakke plek van het boek. Er staat niet heel veel nieuws in voor mensen die het vakgebied continu op de voet volgen. De auteurs vullen ieder twee tot drie pagina’s met toegankelijke en lezenswaardige teksten. Voor diepgang is dus geen ruimte. CommTalks is een mooie verzamelbundel die mensen met weinig tijd een snel overzicht biedt wat er speelt in het communicatievak.

Nico Jong is ruim 25 jaar actief in de overheidscommunicatie. Onder andere als hoofd Communicatie van de Koninklijke Landmacht en nu als senior adviseur Communicatieonderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden