Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Online copywriting in 60 minuten

In zijn boek Online copywriting in 60 minuten stelt online copywriter Dimitri Lambermont dat ondernemers die meer betrokkenheid, vertrouwen en tevreden klanten willen, eerst hun webteksten moeten aanpakken.

Kristel Beerling | 4 augustus 2016 | 3-4 minuten leestijd

Online copywriting draagt bij aan je concurrentievoordeel. Maar… niemand leest, dus hoe zorg je dat jouw webteksten bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? Dit boek legt je stap voor stap uit hoe je de aandacht van lezers van begin tot eind vasthoudt. En ze aanzet tot actie.

Online copywriting – voorbereiding op het schrijven

Online copywriting in 60 minuten gaat niet alleen over tekstschrijven, het gaat ook over de stappen die hieraan vooraf moeten gaan. Lambermont laat zien dat je voor een goede tekst een stevig fundament nodig hebt. Door aandacht te besteden aan onderstaande elementen, zorg je voor herkenbaarheid en onderscheidend vermogen. Je doel: vertrouwen krijgen. Dus:

Waar wil je naartoe?

Je site moet bijdragen aan je bedrijfsresultaat. Formuleer een helder einddoel en ga aan de slag. Wat doen jouw concurrenten? Waar staat je bedrijf voor? Zijn jullie formeel/informeel? Salesgericht? Hiërarchisch? Wie ben je? Wat heb je te bieden?
Wat moet de content doen? Baken grenzen af. Wat heeft de lezer aan je? Ben jij de juiste partij?

Wie ben ik?

De lezer vraagt zich af wie jij bent. Waarom hij bij jou moet zijn. Bepaal wie je bent en wat je te bieden hebt. Wat is jouw onderscheidend vermogen? Waaraan ben je te herkennen? Hoe maak jij het verschil?

Formuleer missie, visie, kernwaarden en merkbelofte

Zorg dat ze weergeven waar je écht voor staat. Het gaat om jouw toekomstdroom, jouw passie. Om de bedrijfscultuur en dagelijkse omgangsvormen. Om authenticiteit. Lambermont geeft een aantal aansprekende voorbeelden uit de praktijk.

Online copywriting – aan de slag

Na deze inleidende theorie, begint het praktische deel van het boek. Schrijven!

Stap 1: Definieer je lezer
Richt al je kracht op één persoon en houd zijn aandacht vast. Online scannen mensen woorden, koppen, delen van de pagina… Ze lezen niet. 80% scrolt niet. Dus: zet je belangrijkste boodschap bovenaan en houd het kort en simpel.

Stap 2: Zorg voor een uitgebreide inventarisatie

Inventariseer:

·         Aanwezige (online) bedrijfsinformatie;

·         Communicatie-uitingen, -kanalen en –middelen;

·         Relevante interne gesprekspartners;

·         Zoektermen.

Stap 3: Bepaal hoe je wilt klinken

Hoe klinkt jouw organisatie als ‘persoon’? Zoek je eigen manier, die bij je past en zorg dat die overal eenduidig is: aan de telefoon, op internet, in mails, op social media….

Stap 4: Stel de tekstuele huisstijl vast

Leg je tekstuele huisstijl helder en beknopt vast. Lambermont geeft je tips & tricks, ook voor het creëren van draagvlak.

Stap 5: Keep going

Online copywriting is een continu proces. Site, blog, social media vragen dagelijks aandacht. Maak duidelijke afspraken over terugkerende werkzaamheden en zorg voor heldere kwaliteitseisen. Leg het redactionele proces stapsgewijs vast.

Stap 6: Bouw een webpagina op

Bij deze laatste stap geeft Lambermont een uitgebreide checklist, die zorgt dat je alle relevante elementen van een webtekst nog een keer kunt controleren. Superpraktisch, omdat alles aan bod komt. Eén minpuntje: de volgorde is niet helemaal logisch. Lees dus de hele lijst even door voordat je begint. Heb je alle punten afgevinkt, dat zit je zeker goed!

Ook voor iedereen die teksten láát schrijven

Online copywriting in 60 minuten is een praktische gids voor iedereen die zelf aan slag wil met z’n online content. Toch zou ook iedereen die online teksten láát schrijven dit boek eigenlijk eens moeten lezen. Zo worden zij zich ervan bewust dat online copywriting meer is dat wat woorden op papier zetten. Goede content schrijven: dat is een vak apart. Dit boek vormt een gedegen basis.

Kristel Beerling schrijft commerciële teksten voor bijvoorbeeld websites, nieuwsbrieven, mailings, persberichten, artikelen, folders en blogs.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden