Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De dag na de brainstorm - Pitch je idee tot leven

Plannen bedenken vinden we leuk, maar ze ten uitvoer brengen gaat ons niet gemakkelijk af. De dag na de brainstorm van Jeroen Dontje vult deze lacune. De treffende titel appelleert daaraan. Een vlotgeschreven boek boordevol tips en tricks van een echte praktijkman.

Peter de Roode | 14 september 2016 | 2-3 minuten leestijd

Interessant om een boek over dit onderwerp van een praktijkman te lezen in plaats van een wetenschapper. Dontje is een echte praktijkman, dat merk je gelijk. Hij laat zien hoe je in de praktijk een goed idee - lees: concrete producten - in drie stappen tot leven brengt. Soms bemerk je daar mooie veranderinzichten in zoals: eerst maken dan pas proberen, onderzoeken en bijsturen. Eerst doen, dan denken.

Hoeveel mensen hebben niet allerlei briljante ideeën? En hoeveel van die ideeën worden daadwerkelijk benut? De vraag stellen is haar beantwoorden. We willen best brainstormen maar daarna weer snel aan het werk. Niet als het aan Jeroen Dontje ligt. Dan begint het pas volgens hem. Alleen al dat uitgangspunt is een enorme mindsetverandering binnen veel organisaties, schat ik zo in. Het succes van vernieuwing is dus niet de brainstorm maar de volharding om in alle fasen aan de gang te gaan.

De dag na de brainstorm beschrijft alle fasen die vereist zijn om een idee om te zetten in een concreet product of dienst. Na de inleiding waarin de auteur helder uitlegt hoe je van idee naar realisatie kunt komen, beschrijft hij de fasen. Eerst is er een idee, dan heb je een prototype (het moeilijk maken voor anderen om ‘nee’ te zeggen), vervolgens ga je pitchen (het ophalen van ‘ja’) om ten slotte uit te komen bij de realisatie.

Gelukkig staat de auteur ook stil bij die eerste fase om tot ideeën te komen, de bekende creativiteitsfase. Valt daar nog iets nieuws in te lezen na alles wat daarin de literatuur over verschenen is? Ja wel. Dontje trakteert de lezer door de verschillende hoofdstukken heen op interessante softwaretools die in alle fasen behulpzaam kunnen zijn. Zo beschrijft hij software waarmee je je eerste prototype aan een potentiële klant kan laten zien. Ook verfrissend is het gebruik van Lego ter ondersteuning van je prototype. Je kunt je idee hiermee goed visualiseren. Ook het hoofdstuk over ‘pitchen’ vond ik interessant om te lezen. De auteur biedt namelijk veel nieuwe mogelijkheden aan waar menig lezer zijn voordeel mee kan doen. Kortom: een aanrader!

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden