Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nico Jong | 10 oktober 2016 | 1-2 minuten leestijd

De responsive enterprise - In 9 stappen naar een snelle en wendbare organisatie

Structuur verlamt organisatie omdat de processen versnipperd worden over verschillende functies en mensen. Dit roept om coördinatie en stevige afspraken en creëert traagheid, starheid en handelingsverlegenheid.

We zijn namelijk gewend te organiseren op basis van risicoreductie. Terwijl het nu juist nodig is te leren omgaan met onzekerheid en onvoorspelbaarheid. We hebben organisaties nodig die zelf kunnen ontdekken en snel kunnen handelen in een dynamische omgeving, kortom responsieve organisaties.

De auteurs bouwen hun betoog in De responsive enterprise op via twee directeuren, Mark en Ron, die tijdens een rondje golf met elkaar bespreken wat er allemaal komt kijken bij een responsive enterprise. Wendbare organisaties zijn in staat om direct te reageren op veranderingen in de markt en zij beantwoorden klantvragen sneller dan hun concurrenten. Dat betekent dat medewerkers aan de frontlijn, dicht op de klant, zelfstandig moeten kunnen beslissen wat er moet gebeuren.

Het rondje golf bestaat uit negen holes. In het boek passeren negen onderwerpen de revue zoals autonome teams, een hoger doel, veel experimenteren en zelfschalende cultuur. De onderwerpen komen tot leven in gesprekken tussen Mark en Ron. Ieder hoofdstuk wordt afgerond met een samenvatting in de vorm van vier onderliggende principes. De onderwerpen zijn online verder uitgewerkt in prachtig vormgegeven white-papers.

De responsive enterprise leest bijzonder plezierig. De gespreksvorm is een prima drager voor de onderliggende principes om te komen tot een responsieve organisatie. De golfterminologie voegt weinig toe, maar de gesprekken hebben natuurlijk een context nodig om het zo authentiek mogelijk over te laten komen. Dat responsiviteit niet gemakkelijk ontstaat, blijkt wel uit het feit dat er 34 principes onder liggen om er te komen. Het boek en de online bijlagen zijn een aanrader voor mensen die hun organisatie willen toesnijden op de huidige realiteit.

Nico Jong is senior adviseur Communicatieonderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden