Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Peter Vermeulen | 24 februari 2017 | 3-5 minuten leestijd

Factor MOED! - Durven kiezen en volharden in BV Nederland

Factor Moed, met als subtitel Durven kiezen en volharden in BV Nederland, kan om meerdere redenen de aandacht trekken. Ten eerste de afbeelding op de cover van een vrouwelijke Samoerai.

Ten tweede co-auteur Remco Claassen. Echter kan dit ook weer gelijk voor de nodige verwarring zorgen. Een vrouwelijke Samoerai strijder? De Samoerai waren toch ‘mannen om’ de keizer ‘te dienen’? En is Factor MOED! inderdaad een boek dat samen geschreven is door Marinka Lipsius en Remco Claassen, voorzien van nieuwe kennis uit zijn kliko?

Factor Moed is volgens de achterflap geschreven om de lezer te leren moed te tonen op het werk, thuis en op straat. Alsmede om bij de lezer risicomijdend gedrag te voorkomen. Factor Moed beschrijft situaties waar moed is getoond ondanks risico’s, keuzes die zijn gemaakt die niet eenvoudig waren, maar wel de juiste keuzes waren. Situaties waar volgehouden werd ondanks de nodige tegenslagen. En vooral wat daaruit valt te leren voor de lezer.

Dus volle goede moed stap ik met Lipsius en Claassen onder de arm op de trein in ’s-Hertogenbosch op weg naar Schiphol. Echter voordat ik een uurtje later op Station Schiphol uitstap, en het boek voor de helft gelezen heb, ben ik - en niet de trein gelukkig - het spoor enigszins bijster. Komt dit door het vroege tijdstip? Eerst maar eens rustig door de controles van Schiphol en wachten tot ik in het vliegtuig zit. Niet te snel oordelen en opgeven. Ik heb de keuze gemaakt het boek aan te schaffen dus volhouden. Voordat we het luchtruim kiezen begin ik weer op pagina 18. (Hier begint namelijk Factor Moed).

Tijdens de landing in München heb ik niet alleen mijn bestemming echter ook het laatste hoofdstuk bereikt. In tegenstelling tot dat wat de auteurs schrijven, dat namelijk op een transparante en leerzame manier naar voren komt hoe moed er uit ziet, schept Factor Moed bij mij tot mijn spijt de nodige onrust. In mijn ogen dient een boek - en een managementboek in het bijzonder - een kop en een staart te hebben. Voorzien van een flink lijf. Dat vinden ook de auteurs Lipsius en Claassen. Factor Moed is namelijk zo opgebouwd. Het eerste deel, het middendeel en het laatste deel.

De kop en de staart van het boek bestaat uit diverse voorbeelden van moedig handelen welke jammer genoeg weinig verband tonen, waardoor je als lezer - ondanks een flink aantal interessante voorbeelden - niet echt een handleiding krijgt (staart) om mee aan de slag te gaan. 

Remco Claassen verzorgt het lijf, om het boek een flinke body te geven. Echter werken ook hier de adviezen van Agatston en is het een afgeslankte versie geworden van een flink middenlijf. Het lijf bestaat uit een samenvatting van de succesboeken van Remco Claassen die een feest der herkenning zijn en - indien u deze nog niet gelezen heeft - de lezers van Factor Moed zullen overtuigen dit alsnog te doen. Het rode vestje en bruine broek zijn de metaforen welke Claassen gebruikt voor het tonen van moed. Maar is een enorme teleurstelling voor degene die iets nieuws van Remco Claassen verwacht te lezen.

U kunt het eerste deel en het laatste deel de hoofdstukken een tot en met zeven (kop) en de hoofdstukken acht tot en met vijftien (staart) afzonderlijk van elkaar lezen. Dit geeft u veel meer rust en inzicht. Het middendeel (lijf) is tevens separaat te lezen.

Moed is de bereidheid de confrontatie met lichamelijke pijn, tegenslag en levensbedreiging, onzekerheid, angst en intimidatie aan te gaan en te doorstaan. Zo ver wil ik niet gaan. Echter verplichte ik mezelf en aan de auteurs om het boek een aantal dagen later op de vlucht München - Amsterdam nogmaals te lezen. Als echte Claassiaan zit ik namelijk vol positieve energie en laat ik mij niet ‘fompen'.

Maar de vragen blijven door mijn hoofd spelen. Dient Samoerai Lipsius Keizer Claassen en hoe is deze samenwerking tot het gezamenlijk schrijven ontstaan?

Laat u echter door mij de moed niet in de schoenen zakken. Deze recensie lokt u namelijk uit of u de moed heeft dit boek aan te schaffen, u geen risicomijdend gedrag vertoond, de weg van de minste weerstand toont. En vooral, of u zich niet laat ‘fompen’ door bovenstaande. Heeft u de Factor Moed?

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden