Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Kan het vliegen? - Van idee tot succesvolle startup

Kan het vliegen? Is een boek van Tony de Bree over startups. Vrijwel direct in het begin van het boek wordt duidelijk dat dit geen boek is voor zzp'ers. Waarom blijkt wanneer je verder leest.

Sandra Kok | 16 juni 2017 | 3-4 minuten leestijd

De aspecten waar een zzp'er startup te maken krijgt zijn anders dan de startups waar de schrijver het over heeft. En toch… wanneer ik verder lees, kom ik diverse onderdelen tegen waar een zzp’er zeker ook voordeel uit kan halen. Het geeft nieuwe inzichten, zet je aan het denken en dat kan nooit kwaad.

In Kan het vliegen? gaat het niet alleen over het product of de dienst die naar de markt wordt gebracht. Het gaat over de definitie van een startup, over opschalen, maar ook over jou als oprichter. Niet iedere oprichter kan een startup in de volgende fase goed leiden. Hoe ga je daar mee om, welke rol neem je in en waar geef je het heft uit handen? Innoveren doet iedere ondernemer, klein en groot, althans dat zou wel zo moeten zijn.

Presenteren

Het bedenken en uitwerken van een startup vraagt op een gegeven moment om presentaties. Tony de Bree laat zien dat dat verder gaat dan een presentatie op zich. Hij neemt je mee in het neerzetten van een lean businessplan, wie is je doelgroep om te pitchen. Er zijn meerdere pitchvormen, afhankelijk van je publiek, het doel en de tijd die je krijgt.

Wat je heel duidelijk merkt in het boek is dat de schrijver jarenlange ervaring in een heel traditionele bedrijfstak heeft. Daar heeft hij veel kennis opgedaan, die hij heeft aangevuld met de moderne werkwijzen van dit moment. Zo ging het vroeger om hele uitgebreide businessplannen en leert hij je nu een lean businessplan te maken.

Waar het merendeel van de startende ondernemers vroeger naar de bank ging om startkapitaal te verkrijgen, is daar inmiddels een heel nieuwe financieringswereld bij gekomen. Hier wordt in het boek ook de nodige aandacht aan besteed. Geld blijft cruciaal voor veel ondernemers met groeiambitie.

Nog belangrijker is het aspect van storytelling, een nog redelijk nieuwe manier van presenteren en enthousiasmeren. De manier van werken van startups is duidelijk veranderd en dat vind je terug in dit boek. Dit zie je niet alleen bij startups zoals hier benoemd. Storytelling is de nieuwe manier van presenteren. Neem je publiek mee in jouw verhaal, laat ze ervaren wat jij ervaart.

Waar van toepassing heeft de schrijver gezorgd voor handige tabellen en checklist. Zo weet je meteen of je overal aan gedacht hebt.

Handig

Naast de verwachte onderwerpen, wel met een hedendaagse benadering, kom je door het boek heen verschillende cases tegen. Ondernemers die vertellen hoe zij hun bedrijf op de kaart hebben gezet en welke uitdagingen ze zijn tegengekomen. Praktijkvoorbeelden geven vaak herkenning en inzicht.

Waar ik blij van word is dat ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting. Even kijken of je niets gemist hebt of dat je misschien iets toch nog even opnieuw wilt lezen. Hij voegt ook per hoofdstuk ‘Must reads’ toe en een aantal downloads die op de website van het boek te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan een download die gaat over de overstap van personeelslid naar ondernemer.

Kan het vliegen? leest lekker, heeft afgeronde onderwerpen en biedt veel praktische handvatten. Wat mij betreft een ‘must read’ voor startups.

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Zij begeleidt bedrijven, ondernemers en professionals bij hun profilering on- en offline. Het is haar missie om jou succesvol te laten zijn op jouw manier, persoonlijk of zakelijk. De gunfactor wordt steeds groter en een goede persoonlijke profilering is cruciaal in het behalen van successen. Jij bent de schakel in alles wat jij wilt en realiseert. It’s all about You!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden