Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Wow Starts Now - 'Zeer waardevol'

Goede ideeën zijn tegenwoordig niet meer genoeg, je moet ze kunnen verkopen. Daarvoor zijn saaie presentaties met veel cijfers al niet meer voldoende, een gloedvol betoog is minimaal vereist.

Jan Hoogstra | 18 mei 2018 | 5-6 minuten leestijd

Het helpt daarbij om terug te gaan naar het oorspronkelijke idee, het zogenaamde Wow-moment. Theo Hendriks beschrijft in het boek The Wow Starts Now, elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal lessen om het verhaal goed te definiëren en over de bühne te krijgen.

Storytelling is bijna een hype tegenwoordig, je moet verhalen gloedvol vanuit een persoonlijke achtergrond kunnen vertellen om impact te kunnen maken. Je ziet dat mensen die dat kunnen succesvoller zijn dan degene die een goed idee hebben maar dat niet kunnen verkopen. Theo Hendriks beschrijft in zijn boek ‘The Wow Starts Now, elk goed idee heeft een onvergetelijk verhaal’ hoe je teruggaat naar de oorsprong van je idee, het eerste wow-moment, je de toekomst voorstelt, het tweede wow-moment en de weg ertussen in.

Het boek is opgebouwd uit 8 onderwerpen, van Hi via Wow, Why, What, Who, When, Now naar Bye vormt het een afgerond geheel. Het boek eindigt met 60 vragen en twintig gereedschappen (de verwijzing naar de pagina’s in het boek waar deze gereedschappen staan) en vormt daarmee een zelfhulpboek waar je mee aan de slag kan. In de eerste twee onderdelen Wow en Why wordt feitelijk de kern van het boek beschreven. Het beschrijft de magie van twee wow-momenten (idee-generatie en het eind voor ogen nemen). De bedoeling is dat je deze momenten goed voor ogen neemt en het op een verhalende manier beschrijft, en met name het einddoel in meerdere varianten, dat geeft je speling in je verhaal. Daarna wordt ingegaan op zogenaamde jagers en wolven, mensen die je verhaal kunnen helpen of juist tegenwerken. Dit vond ik zelf een minder geslaagd onderdeel, het is hier niet heel duidelijk wat hier bedoeld wordt en hoe je dat in de praktijk toepast. Het Why is gekoppeld aan het verhaal van Simon Sinek, wat mij betreft nog steeds een simpel maar doeltreffend verhaal. Een aanvulling hierop is het in kaart brengen van de begunstigden, voor wie doe je het nu eigenlijk? Ten slotte worden in dit deel nog twee belangrijke onderdelen van je story benoemd: het moment van ommekeer en de logline. In elk onvergetelijk verhaal zit een ommekeer, een tot de verbeelding sprekende verstoring die leidt tot een goed idee. De logline is een alleszeggende zin, die het idee omschrijft. Het bijbehorende gereedschap geeft de zinsopbouw zoals je deze zou kunnen formuleren, ik denk een zeer handig hulpmiddel om je logline mee te starten.

In het deel over de What gaat het over de uitwerking van je verhaal, van ombouw van je logline naar een verhaallijn tot een daadwerkelijk verhaal. Voorkom de en-toen-en-toen, dat zorgt voor een erg saaie opbouw, met veel feiten. Maak er maar-dan momenten van, daarmee kun je spelen om de opbouw in je verhaal spannend te maken. Leuk is ook de conflictbarometer, die inzicht geeft in hoe je kunt spelen met een zwaarte van een conflict in je verhaallijn. Ook het deel om van feiten (droog, saai) naar verbeelding te komen geeft mooi inzicht in de opbouw van een verhaal. Niet te veel feiten, maar ook niet te weinig. En feiten die iets toevoegen en tot de verbeelding spreken. Dit leidt uiteindelijk tot het samenstellen van de pitch, waarbij 8 elementen worden beschreven als onderdeel van een pitch.

Podiumangst, het definiëren van je publiek, het verkennen van de zaal wordt allemaal beschreven in het onderdeel Who. Visualisatie en het maken van een storyboard zijn erg behulpzaam bij het overkomen van de podiumangst. Zeker iets waar ik mee aan de slag wil bij een van mijn volgende presentaties. Daar zal ik ook zeker rekening houden met mijn intenties (wat wil ik met mijn presentatie) als ook wat het publiek wil. Belangrijke tip vond ik (voor mezelf) dat ook het publiek niet wil dat de presentatie niet goed gaat, iedereen zit er met juiste intenties in. Kort worden ook nog de presentatietechnieken benoemd, zoals warming up, hoe om te gaan met je adem etcetera. Het deel eindigt met een advies waarvan ik denk dat dit in de praktijk veel te weinig wordt gedaan: oefen, oefen, oefen!

Hoe je boodschap te verspreiden is onderdeel van When. Dit deel gaat over gebruik van interviews, social media en internet. Ook daar komt weer het aspect discipline bij kijken, blijf consistent in je verhaal en blijf ermee aan de slag. Het onderdeel Now tenslotte gaat in op het creëren van een verhalenbank, zodat je kunt putten uit diverse verhalen. Die wordt samengesteld uit bijzondere momenten in je leven, vanuit diverse perspectieven. Die helpen je om je verhaal samen te stellen. Daarbij helpt het om op vaste momenten op de dag zaken op te schrijven, zowel vanuit het heden als verleden, een zogenaamd verhalendagboek.

The Wow Starts Now is wat mij betreft een combinatie tussen storytelling, presentatietechnieken, je bedrijfsverhaal en pitching. Het geeft goede handvatten en lessen om je verhaal voor te bereiden, maar ook het over de bühne brengen. Het zal tijd kosten om dit op deze manier te gaan doen, maar dan staat het verhaal ook goed, met name richting de toekomst gaat dat veel tijd besparen. En het gaat helpen om het verhaal smeuïger over te brengen en daardoor meer impact te maken. Hoewel de titel in het Engels is, is het boek helemaal in het Nederlands. Zeer waardevol om hier mee aan de slag te gaan, het geeft inzichten, handvatten en hulpmiddelen. Als bedrijf, organisatie of ZZP-er goed om de lessen in de praktijk te gaan brengen om daarmee je impact en daarmee de kans om het beoogde resultaat te realiseren te vergroten.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden