Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Design denken en doen - 'Een handige gereedschapskist'

Design denken en doen is een uitstekende gids om de methodiek van Design Thinking te begrijpen en in teamverband te kunnen toepassen. De methodiek is een goed hulpmiddel voor innovatie. Het is een gestructureerde aanpak voor het genereren en ontwikkelen van vernieuwende ideeën en oplossingen

Han van der Pool | 14 december 2018 | 2-3 minuten leestijd

De Stanford Design School (D.School), nu bekend als het Hasso Plattner Institute of Design, heeft het gedachtengoed al in de negentiger jaren in Californië ontwikkeld. Er is inmiddels al veel ervaring mee opgedaan. Veel bedrijven die op het moment een hoofdrol vervullen in de huidige netwerkeconomie maken regelmatig gebruik van de Design Thinking methodiek uit Silicon Valley.

De methodiek wordt ook in Europa steeds meer omarmd door bedrijven, creatieve bureaus en in het onderwijs. Design Thinking is behulpzaam bij het vinden van nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën en de realisatie daarvan. Het is een aanpak om vraagstukken op een frisse manier te herformuleren en op een originele en creatieve wijze oplossingen te bedenken. De methodiek vraagt om het gebruik van meerdere essentiële onderzoeksvaardigheden in een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit. Design Thinking moedigt aan tot collaboratief, multidisciplinair teamwork.

Design denken en doen van Patrick van der Pijl en Erik Prins geeft goede richtlijnen voor de multidisciplinaire samenstelling van een Design team. Ook de vereiste hulpmiddelen komen uitgebreid aan de orde. Het creatieve Design Thinking proces vraagt om een gestructureerde en gedisciplineerde werkwijze. Door uitgebreid onderzoek te doen naar de leefwereld van de klant worden de latente behoeftes op allerlei manieren in kaart gebracht. Design Thinking houdt zich bezig met het vroegtijdig verkennen van geselecteerde ideeën, het snel modelleren van potentiële oplossingen en zorgt ervoor dat de levensvatbaarheid van de nieuwe producten en diensten goed worden getest bij potentiële afnemers.

Design denken en doen is een handige gereedschapskist vol met methodieken, businessmodellen, persoonlijke inzichten en ervaringen van designers en creatieve denkers. Ik ben blij met dit toegankelijk geschreven Nederlandse boek waarin de verschillende stappen van Design Thinking prima zijn uitgewerkt en beschreven. Het boek is handig vormgegeven en fraai geïllustreerd. Ik vind Design denken en doen een aanrader om te gebruiken bij de ontwikkeling van nieuwe businessconcepten.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.

Patrick van der Pijl, een van de auteurs van Design denken en doen, verzorgt ook een online training over Design thinking.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Patrick van der Pijl, Erik Prins
Design Denken & Doen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden