Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Management Summaries // Verandermanagement veranderd

In het boek Verandermanagement veranderd houden Wouter en Steven ten Have en hun medeauteurs Anne-Bregje Huijsmans en Maarten Otto een vurig pleidooi voor evidence-based verandermanagement. Naar hun mening maken te veel managers en consultants bij veranderinitiatieven gebruik van managementconcepten en –ideeën zonder zich bezig te houden met de vraag in hoeverre deze concepten en ideeën werkelijk het beoogde effect hebben.

Hans van der Klis | 15 januari 2019 | 1-2 minuten leestijd

Om deze stelling te onderbouwen, hebben de auteurs onderzoek gedaan naar de achttien populairste stellingen over verandermanagement, die samen het beeld van het verandermanagement bepalen. Op basis van literatuuronderzoek namen zij populaire stellingen als ‘zeventig procent van alle veranderinitiatieven mislukt’, ‘zonder gevoel van urgentie veranderen mensen niet’, ‘participatie is cruciaal voor succesvolle verandering’, en nog vijftien bekende ideeën onder de loep. Deze ideeën bleven lang niet allemaal overeind.

Natuurlijk is verandermanagement geen exacte wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat de aannames waarop managers en consultants hun beslissingen baseren, niet onderzocht kunnen worden op hun waarde. Evidence heeft een andere betekenis dan proof. Sommige ideeën vertoonden een sterke correlatie met succesvolle veranderinitiatieven, andere totaal niet. Het is daarom voor het nog relatief jonge vakgebied van het verandermanagement van groot belang om meer evidence-based te gaan werken, net als veel andere vakgebieden. Dat zorgt voor een hogere kwaliteit en professionaliteit en zal de valse profeten de wind uit de zeilen nemen.

(De gehele summary kunt u lezen in de februari-editie van Management Summaries, naast samenvattingen van Algoritmisering, wen er maar aan! van Jim Stolze, Alles onder controle van Albert Holtzappel, en It Doesn’t Have tob e Crazy at Work van Jason Fried en David Heinemeier Hansson.)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden