Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Sonja van Vuren | 18 februari 2019 | 3-4 minuten leestijd

GRIP - 'Doe er je voordeel mee!'

Waarom zou je ‘GRIP - Het geheim van slim werken’ van Blendle binnenbaas Rick Pastoor lezen als je al goed kunt plannen en organiseren? Omdat je nooit uitgeleerd bent en het altijd beter kan!

Dat past ook goed bij wat de auteur in de inleiding zegt: ‘Eén opmerking zul je in dit boek niet tegenkomen: Zou je het niet eens wat rustiger aan doen?’ Het gaat om méér uit dezelfde werktijd halen.

GRIP op je week

Al meteen vanaf het begin is de auteur super concreet en praktisch. Dat begin gaat over je agenda. Die is heilig. Als daar al je afspraken én werkzaamheden in staan voor de werkweek en je kunt ervan op aan dat wat erin staat klopt, dan kun je er blind op vertrouwen.

Ook ik gebruik m’n agenda op die tweevoudige manier. Omdat ik dat al heel lang doe, kan ik inmiddels heel goed inschatten hoeveel tijd waarmee gemoeid is. Wat natuurlijk precies de bedoeling is. Een reële planning zorgt voor overzicht en rust.

Hoe je jouw agenda op korte termijn in zo’n krachtige tool verandert en hoe je een stress reducerende takenlijst creëert die je ook daadwerkelijk afwerkt, doet Rick Pastoor stapsgewijs en laagdrempelig uit de doeken, zonder te verzanden in (te) veel theorie.

Hij drukt je met klem op het hart vanaf nu nooit meer iets in je hoofd te bewaren. Iets waar ik me met klem bij aansluit. Het maakt onrustig als er steeds ‘oh ja, dat moet ik ook nog doen’ gedachten door je hoofd spoken.

GRIP op je jaar

Ging het in het eerste deel over het hoe, in het tweede deel staan het wat en waarom centraal. Rick Pastoors eerste vraag is dan ook: ‘Waar kom jij je bed voor uit?’ Ontdek wat je beweegt door antwoord te geven op deze 3 vragen:

1. Wat vind ik leuk? (passie)

2. Wat kan ik goed? (vaardigheid)

3. Wat vind ik belangrijk? (missie)

Mocht je het lastig vinden om deze vragen te beantwoorden, de auteur helpt je concreet op weg, waarbij hij benadrukt dat actie ondernemen de beste manier is om erachter te komen of wat je in je hoofd hebt ook daadwerkelijk is wat je wilt. Het is alweer zo’n moment dat ik instemmend zit te knikken, omdat dat ook mijn ervaring is.

Op het lezen over hoe Rick Pastoor het maken en succesvol uitvoeren van een jaarplan aanvliegt, had ik me verheugd. Veel zzp’ers gunnen zichzelf niet de tijd om een jaarplan te maken en eens goed terug te kijken op het afgelopen jaar, terwijl daar zoveel ontwikkelingswinst uit te halen is. Van het lezen van zijn aanpak word ik serieus blij, dus die jaarreview is ingepland!

GRIP op je leven

Hoe maak je jezelf beter? Waarom is het goed vaker je mond te houden? Wat is strategisch denken? Hoe denk je groter? Dit zijn de zaken die allemaal aan de orde komen in het derde deel van GRIP.

Rick Pastoor geeft je tips over hoe je jouw verhaal over jezelf kunt aanpassen door je gedrag te veranderen, hoe je beter luistert en hoe je strategisch(er) kunt denken.

Hij heeft een heel stel vragen voor je om je te helpen bij het blootleggen van je eigen denkfouten, een checklist voor het ontmaskeren van zelfmisleiding en tips voor hoe je kritischer naar je eigen ideeën kijkt. Typisch zo’n boekonderdeel om er regelmatig even bij te pakken.

Praktische en praktijkgerichte stap voor stap aanpak

Als je bekend bent met Getting Things Done van David Allen, Deep Work van Cal Newport en het werk van Stephen Covey, dan zullen veel dingen die in dit boek aan de orde komen je bekend voorkomen.

Het bijzondere is dat de auteur de essentie uit alles wat hij van deze mensen geleerd heeft haalt, dat combineert met de weerbarstige praktijk en eigen inzichten, en dat samensmeedt tot een logisch geheel dat lekker wegleest. Wat een (heel toepasselijk) grootse prestatie!

Voor een glasheldere, praktijkgerichte, stap voor stap aanpak om binnen no-time meer GRIP op je werk te krijgen én te houden, kun je vanaf nu bij Rick Pastoor terecht. Doe er je voordeel mee!

Sonja van Vuren is online marketeer en tekstschrijver en helpt MKB'ers en ZZP'ers om meer uit hun bedrijfswebsite te halen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden