Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Sjors van Leeuwen | 26 maart 2019 | 3-4 minuten leestijd

Warorde - 'Interessante en praktische inzichten en tips'

We staan op het punt om een volgende stap te maken in de ontwikkeling van mens en organisatie. We moeten ons aanpassen, veranderen en vernieuwen om te kunnen overleven. Dat vraagt om meer speelruimte, creativiteit en innovatie. Dat krijg je door het creëren van geplande chaos, of zoals Peter Ros in het gelijknamige boek schrijft, door Warorde.

Mensen en organisaties zitten gevangen in vaste denkpatronen, verouderde opvattingen en hiërarchische en bureaucratische structuren. Druk bezig met nog meer efficiency. Met nóg meer orde en regels. Maar om de grote uitdagingen van de toekomst aan te kunnen gaan moet de balans tussen orde en chaos hersteld worden. Niet méér orde en regels, maar een beetje chaos en meer vertrouwen. Want zo schrijft ondernemer en toekomststrateeg Peter Ros in zijn boek Warorde – Ontketen creativiteit en innovatie: ‘De mens neigt immers naar het optimaliseren van het bekende, terwijl vernieuwing vaak in het onbekende schuilt.’

Warorde leest als een oproep tot meer speelruimte voor de ‘homo ludens’ (spelende mens) met meer creativiteit en meer innovatie door een beetje meer geplande chaos toe te laten. Nodig om goed in te kunnen spelen op de vele uitdagingen. Zoals de vierde industriële revolutie waar we middenin zitten met kunstmatige intelligentie, robots en zelfrijdende auto’s. Door die georganiseerde chaos stuit je als vanzelf op nieuwe inzichten, onverwachte toevalstreffers (serendipiteit), baanbrekende combinaties en echte innovatie. Volgens de auteur noodzakelijke ingrediënten bij het creëren van een toekomstbestendige organisatie met meer wendbaarheid en weerbaarheid.

Warorde bestaat uit zes hoofdstukken waarin achtereenvolgens de noodzaak van verandering en het (beperkte) verandervermogen van organisaties en mensen aan de orde komen. Gevolgd door het idee van ‘warorde’, ofwel georganiseerde geplande chaos. De ‘warordecirkel’ krijgt verder invulling langs de thema’s purpose, spelen, creëren en verbeteren. De auteur laat zich hierbij graag inspireren door diverse bronnen op het gebied van management, spiritualiteit, filosofie en persoonlijke ontwikkeling. Want de auteur gelooft er heilig in: alle verandering en ontwikkeling begint bij de persoon zelf.

De auteur schetst diverse paradoxen waarmee we te maken hebben. Zoals de veranderparadox (technologie heeft de mens veel gebracht, toch boezemt nieuwe technologie ons angst in en zorgt het voor weerstand) en de comfort-crisisparadox (we streven naar comfort maar om dat te bereiken moeten we vaak uit onze comfortzone treden). De auteur besluit zijn betoog met een kort stappenplan voor het stimuleren van creativiteit en innovatiekracht met: (1) definieer het hogere doel, (2) bepaal acties, gedrag, focus en waarden bij dat hogere doel, (3) creëer ruimte, (4) train je intuïtie, (5) bouw aan vertrouwen, (6) heb lef, (7) zoek ongewone combinaties, (8) stop liefde in je werk, je taal en je relaties, (9) vertraag, rust uit, observeer en contempleer, (10) deel en vermeerder je kennis, (11) leg vast wat werkt, (12) blijf alert, (13) bevraag de nieuwe status quo, (14) schud de boel weer eens op en definieer nieuwe stepping stones, (15) neem dit lijstje vooral niet te serieus en (16) geniet van de reis.  

Warorde is zoals de auteur aangeeft een soort handleiding in het spelen met warorde. Hoe dat in dat in de praktijk uitwerkt zal voor iedereen anders zijn. Een leuk boek om te lezen, herkenbaar, met interessante en praktische inzichten en tips. Met een terechte oproep voor meer speelruimte en vertrouwen. Ik sluit graag af met een van de prikkelende spreuken in het boek. Zoals deze van de Amerikaanse schrijver Elbert Hubbard (1856-1915): ‘The world is moving so fast these days that the man who says it can’t be done is generally interrupted by someone doing it.’ Dat was aan het begin van de vorige eeuw zo, en dat is op dit moment weer zo. Wil jij diegene zijn die hét doet, dan kan een beetje geplande chaos zeker helpen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden