Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Dit is nu marketing - 'Startpunt voor verdere verkenningen'

Ik vind het lastig dit boek te typeren. Het is rommelig, maar er zitten wel enkele goede inzichten in. Seth Godin is één der groten in marketingland, dus wie ben ik dan om kritisch te zijn? Maar als ik eerlijk ben viel het boek me een beetje tegen.

Ger van den Buijs | 26 juni 2019 | 2-3 minuten leestijd

In de staart zat echter wel weer een punt dat voor mij een eye-opener was. En het geheugen werkt nu eenmaal zo dat de afsluiting het meeste invloed heeft op onze herinnering. Laat me focussen op de punten die ik van waarde vond.

Godin lijkt te twijfelen aan de morele waarde van marketing, of hij wil mensen die daaraan twijfelen helpen in hun gedachten. Hij besteedt in ieder geval veel aandacht aan de discussie wat marketing is en verbreedt het tot het promoten van een verandering. Ongeacht het type verandering, ongeacht de context. Thuis, binnen een vriendengroep, binnen een organisatie, in een maatschappij of in een markt, steeds als je iets wilt veranderen, dan wil je anderen in beweging krijgen, mee krijgen. Dat betekent dat je je verhaal wilt kunnen vertellen, daar aandacht voor wilt zien te krijgen.

Op dit punt wordt er door anderen ook wel een kritische kanttekening gezet. Mark Schaefer (businessesgrow.com) becommentarieerde het boek met de kritiek dat marketing niet veranderingen in gang moet willen zetten, maar veranderingen die gaande zijn moet ondersteunen en versterken. In mijn ogen vindt Godin een goede middenweg, maar het is pas aan het eind dat hij het volledig onder woorden brengt. ‘Het is niet jouw tribe, maar je doel is dat ze je missen als je weg zou gaan.' Bij de uitleg hoe je dit kunt bereiken, haalt hij de narrative-structuur van Marshall Ganz aan, met een ik-verhaal, een wij-verhaal en een nu-verhaal.

Het boek leunt op het concept van de ‘Minimal Viable Market'. Je kunt zeggen dat het een beetje makkelijk is om te leunen op de huidige populariteit van het concept ‘Minimal Viable Product' en je kunt zeggen dat het eigenlijk gewoon gelijk is aan het concept ‘doelgroep', toch zette zijn uiteenzetting mij aan het denken. Hij gebruikt het concept om duidelijk te maken dat je keuzes moet maken. Hij laat vervolgens ook zien hoe die focus op een kleine groep je veel beter helpt je verhaal uiteindelijk bij de massa gehoord te krijgen, dan te proberen je verhaal zelf aan de massa over te brengen. Hier sluit Godin zich aan bij de trend in marketing om mond-op-mond reclame een groter gewicht toe te kennen en daar actiever op te gaan sturen.

Het boek bevat verder allerlei losse gedachten, die wat schokkerig verbonden worden aan de hoofdconcepten. In de afsluiting bevestigt hij ook dat hij in dit boek, meer dan anders, inzichten van anderen heeft verweven. Dat neemt niet weg dat die inzichten ook waardevol zijn en zo kun je Dit is nu marketing dus ook gebruiken als startpunt voor verdere verkenningen.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden