Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Sjors van Leeuwen | 9 juli 2019 | 2-3 minuten leestijd

Volle zalen - 'Praktische inzichten en checklists'

In Nederland worden veel events georganiseerd. Van beurzen, seminars en congressen tot theater- en muziekvoorstellingen, films en concerten. Met iedere keer weer de vraag: hoe krijg ik de zaal vol? Hans Groen geeft het antwoord in het boek Volle zalen.

Vreemd genoeg is er nog nooit een boek over Volle zalen geschreven, zo constateert Hans Groen. Voormalig directeur van Focus Conferences en meer dan 30 jaar ervaring in het organiseren van zakelijke events. Groen heeft zijn ervaring vastgelegd in het boek Volle zalen met de toepasselijke subtitel ‘De beste strategie voor een uitverkocht event'. Want, zo constateert de auteur: ‘iedereen die een seminar, voorstelling of masterclass organiseert wil een volle zaal, maar niemand weet precies hoe je dat voor elkaar krijgt.'

De beste strategie voor een uitverkocht event bestaat volgens de auteur uit 8 succesfactoren die in even zovele hoofdstukken worden beschreven. De acht succesfactoren voor een volle zaal zijn:

1.     Een briljant idee.

2.     Wel of geen grote naam.

3.     Een uitgebalanceerd programma.

4.     De perfectie locatie.

5.     Een slimme prijsstrategie.

6.     Een sterke marketingcampagne.

7.     Het fenomeen uitverkocht en continuïteit.

8.     Innovatie.

De auteur heeft een vlot leesbaar boek geschreven met tal van praktische tips en voorbeelden om meer bezoekers naar jouw evenement te trekken. Het boek bevat een groot aantal aansprekende praktijkcases. Zo is Soldaat van Oranje - De Musical bijvoorbeeld al 9 jaar op rij uitverkocht. Hoe kan dat? Wat is hun geheim? Het uit Amerika overgewaaide TEDx zette de seminarwereld op zijn kop door geen entreeprijs te vragen. Slechts op uitnodiging ben je welkom. Ook is er aandacht voor wellicht het meest succesvolle seminar ooit in Nederland: MBA in één dag met Ben Tiggelaar in de hoofdrol. En AFAS Live was tot op de laatste stoel bezet bij de komst van President Obama naar Nederland. Terwijl het event in de zomerperiode plaatsvond, de toegangsprijs pittig was en de marketing aan scherpe restricties was gebonden. En hoe lukt het dancefestijn Q-dance toch om iedere keer bij aankondiging al uitverkocht te zijn? Om maar niet te spreken over het megasucces van André Rieu, wat is zijn geheim?

De auteur analyseert al deze praktijkcases en vertaalt ze naar praktische inzichten en checklists met tips en aandachtspunten. Niet alleen handig voor dit soort grote events, maar ook voor als je kleinschalige workshops, seminars of bijeenkomsten organiseert. Duidelijk wordt wel dat een volle zaal niet vanzelf gaat, maar dat daarvoor - naast de eerder genoemde succesfactoren - ook een portie gezond ondernemerschap, visie, durf en doorzettingsvermogen nodig is. De auteur begint het boek met de opmerking dat het vullen van zalen een vak is, en geen bijzaak. Dat vak leer je dus ook niet door het lezen van dit boek. Toch kan het boek Volle zalen je zeker helpen om de zalen voor jouw events (iets) voller te krijgen, en misschien wel uitverkocht. Succes!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden