Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Martin van Staveren | 17 juli 2019 | 2-3 minuten leestijd

Slimme non-fictie schrijven - 'Goed nieuws voor zakelijke schrijvers'

Er schijnen nogal wat mensen met een droom rond te lopen: de droom om een eigen boek te schrijven. Flink wat ambitieuze professionals, managers, inhoudelijke experts of adviseurs, maken deze droom waar en schrijven een managementboek. Nog veel meer professionals schrijven regelmatig een blog of whitepaper. Voor al deze zakelijke schrijvers heb ik goed nieuws: het boek Slimme non-fictie schrijven.

Marc Buelens doceerde jarenlang management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Business School. Daarnaast is hij nog steeds columnist en bevlogen bestsellerauteur. Zo bevlogen, dat hij anderen graag helpt met het schrijven van non-fictie, op een slimme wijze zodat die tevens wordt gelezen. Het resultaat mag er zijn: een stevige pocket met ruim 250 pagina's aan kennis en ervaring over het schrijven van specifiek non-fictie. Hier blijkt namelijk nog erg weinig over geschreven. De achterflap suggereert dat het boek is bedoeld voor beginnende auteurs, om ze op weg te helpen met veel gestelde vragen en het omzeilen van valkuilen. Hiermee doet de auteur zichzelf tekort. Ook na het schrijven van vijf non-fictie boeken en vele blogs, columns en artikelen is en blijft dit boek voor mij een waardevol naslagwerk.

De kern van het boek wordt gevormd door een ogenschijnlijk eenvoudig model: de gouden driehoek. De drie hoekpunten ervan worden gevormd door de lezer, de inhoud en de auteur. Hét advies van Marc Buelens is om in deze driehoek te blijven, bij het schrijven van wat voor soort en vorm non-fictie dan ook. Dit betekent zelf bewust een positie kiezen tussen dat wat de beoogde doelgroep aantrekt en raakt, de inhoud van het boek en je eigen kennis, ervaring of verhaal als auteur. Zo kan je er voor kiezen om een vooral lezersgericht boek te maken, bijvoorbeeld een boek over coaching. Dit moet naast een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de lezer natuurlijk ook inhoudelijk iets te bieden hebben. Vanuit je eigen belevenissen als auteur kun je aan zo'n boek een extra boeiende twist geven. Dit geldt niet alleen voor kloeke boeken. Hetzelfde is van toepassing op een blog, whitepaper of recensie. Buelens analyseert de plaats van een aantal klassiekers in z'n gouden driehoek, wat goed werkt als voorbeeld.

Slimme non-fictie schrijven is helder opgebouwd vanuit de gouden driehoek. De hoofdstukken diepen achtereenvolgens auteursgericht, inhoudsgericht en lezersgericht schrijven uit. Het boek positioneert zich hiermee centraal in de driehoek. Titels van de hoofdstukken zijn vaak al schrijftips op zichzelf. Bijvoorbeeld: Houd het fris, Schrijf zo verhalend mogelijk en Structuur als ruggengraat. Aanvullend staan aan het eind van elk hoofdstuk acht pakkende tips. Een speels detail vormen de opmerkingen van de Buelens uitgever, her en der als commentaar op de tekst. Deze opmerkingen illustreren hoe een uitgever vaak net iets anders naar een tekst kijkt als de auteur zelf.

Samenvattend, onder het motto practice what you preach is Marc Buelens er met Slimme non-fictie schrijven in geslaagd om een toegankelijke, prettig leesbare en informatieve schrijfgids te creëren. Een boek dat tijdens het lezen zomaar de zin om zelf te gaan schrijven opwekt. Ik ga toch eens serieus nadenken over dat volgende boek...

Dr. Martin van Staveren staat voor anders omgaan met risico’s. Hij adviseert organisaties over realistisch en vernieuwend risicomanagement. Ook is hij kerndocent aan de Executive Masteropleiding Risicomanagement, Universiteit Twente. Hij is de auteur van Risicogestuurd werken in de praktijk en van Risicoleiderschap: Doelgericht omgaan met onzekerheden.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden