Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wendkracht

Nieuwe technologieën, wetswijzigingen en maatschappelijke en economische veranderingen hebben belangrijke gevolgen voor professionals en organisaties. Zij moeten wendbaar zijn om nu en in de toekomst hun toegevoegde waarde te behouden. Vanuit wendbaarheid kun je anticiperen op nieuwe ontwikkelingen zoals de veranderende klantvraag en daar passend op reageren, schrijft Natascha Wijnen in Wendkracht.

Peter Spijker | 24 maart 2020 | 1-2 minuten leestijd

Veel organisaties zien daar het belang van in en proberen hun wendbaarheid te vergroten. Ze kiezen voor een ‘plattere’ organisatiestructuur, gaan agile werken met zelforganiserende teams en digitaliseren hun bedrijfsprocessen. Deze organisaties zien over het hoofd dat mensen uiteindelijk hun wendbaarheid bepalen. Zij zien veranderingen aankomen, slaan nieuwe wegen in en gaan aan de slag met innovatieve technologie.

Wendkracht gaat over de mindset en de ambitie die mensen nodig hebben om wendbaar te zijn. Met een wendbare mindset wil je nieuwe dingen leren, durf je in beweging te komen en toon je volop belangstelling voor de veranderende wereld om je heen. Dankzij je ambitie om wendbaar te zijn, omarm je nu technologische innovaties en blijf je dat ook doen in de toekomst. Een individu, team of organisatie heeft wendkracht als het beschikt over de juiste combinatie van mindset en ambitie om wendbaar te zijn.

Om wendkrachtig te zijn, moet je als professional of team acht krachten weten aan te boren: een continue ontwikkel-mindset, durfwaarde, technologie-adaptie, samen wenden, kennis delen, omgevingsgericht, vernieuwingsadactie, en werkfluïditeit. Het inzetten van alle acht krachten maakt een team of professional wendkrachtig; er is niet één kracht beter of belangrijker dan de andere.

Je vergroot wendkracht in drie stappen. In de eerste stap creëer je aandacht voor wendkracht door bij mensen en teams eenvoudige initiatieven te starten. Vervolgens breng je de wendkracht van een persoon of team in beeld. Tot slot richt je je op de ontwikkeling van wendkracht bij professionals en teams.

(De hele samenvatting kunt u lezen in de april editie van Management Summaries.)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden