Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Klant Energieke Organisatie - 'Aanrader voor elke marketeer'

‘Alles is energie', zei Albert Einstein. Een mooie metafoor om te kijken hoe de klantenergie optimaal gebruikt kan worden. Compliment voor Sonja Stalfoort die deze metafoor op een duidelijke en constructieve manier heeft vertaald naar een klant-energiek stroomschema.

Ment Kuiper | 30 april 2020 | 1-2 minuten leestijd

Voordat Stalfoort ons meeneemt naar het klant-energieke stroomschema, de rode draad in haar boek De klant energieke organisatie, beschrijft ze eerst het klant-energiemodel. Dat is een model waarmee je de feedback en energie van een klant kunt vangen, structureren, transformeren en gebruiken. Aan de hand van goede voorbeelden krijg je inzicht in de werking van deze energiestromen.

Dan geeft de auteur duidelijk aan wat de succesfactoren zijn voor de klant-energieke organisatie. Denk daarbij aan punten als: onderscheidend zijn, management geeft het goede voorbeeld, medewerkers en de ruimte die zij krijgen, de wijze van verwerking van feedback, serieus omgaan met feedback.

In het boek licht ze nog meer factoren toe. Hoewel de punten eigenlijk wel bekend zijn, is een boek als dit des te meer nodig om de ogen weer een keer te openen. In het klant-energieke stroomschema werkt Stalfoort met vier hoofdschakels: Kompas, Klantcultuur en leiderschap, Kennis en feedback, Klantervaring.

Vervolgens neemt ze de lezer mee in de verschillende vragen en overwegingen die je per schakel stelt. Die worden dan weer uitgewerkt in het uiteindelijke klant-energieke stroomschema. Hiervoor heeft de auteur een compleet en goed overzicht ontworpen.

De vier schakels
De vier schakels uit het stroomschema worden aangevuld met voorbeelden, inzichten, checklists en toepassingen. Deze aanpak zorgt ervoor dat het boek zowel vanuit strategisch perspectief interessant is, denk aan het invullen en uitwerken van een missie en visie gebaseerd op klantenergie. Terwijl je ook de praktische invulling aangereikt krijgt.

De Klant Energieke Organisatie is echt een aanrader voor elke marketeer. We hebben allemaal klanten. Zorg dat je de juiste energie goed gebruikt.

Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden