

Praktijkboek intervisie
Meer vermogen door collegiale blik
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 9789013112467Samenvatting
Steeds meer professionals maken gebruik van intervisie voor persoonlijke en professionele groei. Maar intervisie kan ook een krachtig instrument zijn voor organisatieverandering. In dit boek laten de auteurs zien hoe dat in de praktijk werkt, en wat een geslaagde intervisie kan opleveren: meer eigen vermogen van individu en organisatie.
De (meetbare) resultaten van een organisatie hangen voor een groot deel af van de kwaliteit van de werknemers. Voor hun professionele ontwikkeling is intervisie een onmisbaar instrument: het legt in relatief korte tijd onderliggende gedragspatronen bloot die in het werk een rol spelen, het confronteert deelnemers met leemtes in hun kennis en kunde, en het gaat in op - al dan niet terechte - aannames over hun professionele rol. Daardoor draagt intervisie niet alleen bij aan de vakinhoudelijke deskundigheid van de werknemer, maar verbetert het ook diens persoonlijk functioneren en de samenwerking met collega's.
Deze tweede, herziene druk van het 'Praktijkboek Intervisie' vormt een belangrijke aanvulling op de oorspronkelijke uitgave. Stapsgewijs worden 27 intervisiemethoden besproken die ieder op hun eigen manier kunnen bijdragen aan leren en verbeteren. De Methodeselectiewijzer geeft daarbij handvatten om voor elke situatie de juiste methodekeuze te maken. Ook komt de rol van de drijvende kracht achter de kwaliteit van intervisie, de facilitator, uitgebreid aan bod. Het praktijkboek biedt een groot aantal praktische aanknopingspunten om deze rol en de bijbehorende taken goed te vervullen.
De auteurs Monique Bellersen en Inez Kohlmann zijn beiden actief als organisatieadviseur en facilitator en zijn lid van de werkgroep Intervisie van de Orde van organisatiekundigen en -adviseurs (Ooa). Het 'Praktijkboek Intervisie' is een initiatief dat in samenwerking met de Ooa is uitgewerkt
Specificaties
Expertrecensies (1)
Over Monique Bellersen
Over Inez Kohlmann
Inhoudsopgave
Aanbeveling
Deel 1 Introductie
1. Praktijkboek: voor wie zich wil ontwikkelen
2. Opbouw van het boek
3. Wat is intervisie?
Deel 2 Professionaliseren en intervisie
1. Het effect van een collegiale blik
2. Intervisie en individuele ontwikkeling
3. Intervisie en teamontwikkeling
4. Intervisie en organisatieontwikkeling
5. Digitale intervisie
Deel 3 Proces van intervisie
1. Inleiding
2. Fasen in het intervisieproces
3. Randvoorwaarden voor succesvol faciliteren
4. Rollen bij intervisie
5. De facilitator
6. De juiste vragen stellen
7. Valkuilen bij intervisie
8. Reflecteren op intervisie
9. Intervisie beknopt
Deel 4 Intervisiemethoden
Methodeselectiewijzer
methode 1 A4-methode: tekstinterpretatie
methode 2 Appreciative Inquiry
methode 3 Argyris, het onderzoeken van onproductieve gesprekken
methode 4 Avontuur van de held
methode 5 Balint
methode 6 Clinics
methode 7 Diversiteit in stemmen
methode 8 Dominante ideeën
methode 9 Dynamische Oordeelsvorming®
methode 10 Gedragscode
methode 11 Helpende vragen
methode 12 Incidentmethode
methode 13 Intervisie en spiritualiteit
methode 14 Metaforen
methode 15 Mindmappen
methode 16 Narratieve methode: verhaal maken
methode 17 Ongeschreven regels
methode 18 Openhartige intervisie
methode 19 Oplossingsgerichte intervisie
methode 20 Organisatieopstellingen
methode 21 Redenering voor veranderen
methode 22 Roddelen
methode 23 Socratische dialoog
methode 24 The Work
methode 25 Tien-stappenmethode
methode 26 Toevalstechnieken: Moeder Aardekaarten
methode 27 U-procedure
Deel 5 Open einde
Vooruitblik
Over de auteurs
Dank
Praktijk Intervisie
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan