Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Digitale diensten regisseren

Het ontwerpen, implementeren en toepassen van regie op digitale dienstverlening

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789074495035
Verkooppositie 4413Hoogste positie: 102
Direct te downloaden

Samenvatting

Digitale transformatie en effectief leiderschap zijn essentieel voor onderscheidend vermogen in de 21e eeuw. Quint ziet de optimale verbinding tussen mensen, processen en technologie als voorwaarde voor succes. We stellen de mens centraal, door samen te leren en te durven experimenteren veranderen we organisaties.

Quint is een internationaal advies-, opleidings- en technologiebedrijf, en ondersteunt organisaties bij het ontwerpen en implementeren van hun digitale transformatie naar een succesvolle toekomst. We versnellen en verankeren transformaties door mensen, processen en technologie met elkaar te verbinden. Zo brengen we technologie tot waarde voor de organisatie en haar omgeving.

Verantwoording van in dit boek gebruikte merknamen:
- ASL® is een geregistreerd handelsmerk van ASL BiSL Foundation.
- BiSL® is een geregistreerd handelsmerk van ASL BiSL Foundation.
- Capability Maturity Model® en CMM® zijn geregistreerde handelsmerken van Carnegie Mellon University.
- COBIT® is een geregistreerd handelsmerk van ISACA.
- eTOM® is een geregistreerd handelsmerk van TM Forum.
- ITIL® is een geregistreerd handelsmerk van AXELOS Limited.
- IT4IT® is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group.
- SAFe® en Scaled Agile Framework® zijn een geregistreerd handelsmerk van Scaled Agile, Inc.
- SIAM® is een geregistreerd handelsmerk van Exin.
- VeriSM™ is een geregistreerd handelsmerk van IFDC.

Specificaties

ISBN13:9789074495035
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Druk:1
Verschijningsdatum:23-6-2020
Hoofdrubriek:IT-management / ICT
ISSN:

Expertrecensies (2)

Digitale diensten regisseren - 'Mag niet ontbreken in IT boekenkast'
Carla Verwijs | 22 september 2020
Organisaties digitaliseren steeds verder, diensten worden complexer en hebben vaak verschillende leveranciers. De behoefte aan afstemming, tussen de diensten en de leveranciers, en regie is daardoor steeds groter geworden.
Lees verder
Digitale diensten regisseren - Nuttig voor een brede doelgroep
Christel Deckers | 20 juli 2020
Op 21 april 2020 lanceerde Ronald Israels via YouTube, want coronatijd, zijn boek Digitale diensten regisseren. De auteur is principal consultant bij Quint; een organisatie die andere organisaties helpt bij het realiseren van hun digitale transformatie.
Lees verder

Lezersrecensies

3.5 van de 5
2 stemmen
1
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ronald Israels

Ronald Israels is sinds 2008 werkzaam als Principal Consultant bij Quint. Ronald is actief in opdrachten die zijn gericht op het inrichten en besturen van IT en regie en de meestal hiermee samenhangende relaties met de business en leveranciers (van business case tot transities en consolidaties). Ronald heeft ruime ervaring als programma manager, lijnmanager en adviseur in zowel de publieke als de private sector. Naast zijn opdrachten voor klanten is Ronald binnen Quint enerzijds verantwoordelijk voor de aansturing van een aantal consultants en anderzijds verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling en levering van diensten op het gebied van Regie en SIAM. Ronald is in 1985 afgestudeerd in de Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voordat hij zich verbond aan Quint was hij consultant, interimmanager en programmamanager bij Getronics PinkRoccade. Daarvoor was hij in diverse staf- en lijnfuncties werkzaam bij Fokker. Ronald is gepassioneerd om complexe verbetertrajecten te realiseren tegen de achtergrond van zakelijke en maatschappelijke eisen, technologische beloftes en menselijke mogelijkheden. Naast zijn werk bij zowel Nederlandse als internationale organisaties, publiceert hij regelmatig zowel wetenschappelijk áls in ICT-vakbladen over IT Service Management, Regie, SIAM en Sourcing. Naast zijn werk is hij actief in besturen ten behoeve van maatschappelijk welzijn.

Andere boeken door Ronald Israels

Inhoudsopgave

DEEL 0 Inleiding 10
1 Aanleiding: de noodzaak van regievoering over digitale diensten 13
2 Doel van dit boek 15
3 Leeswijzer 15
3.1 Indeling van dit boek 15
3.2 Kaders 16
3.3 Beantwoording FAQ’s 17

DEEL I Wat is regisseren van digitale diensten? 20
4 Wat zijn diensten? 23
5 Wat zijn digital diensten? 24
6 Wat is het speelveld rondom digitale services? 25
7 Wat is regie? 27
7.1 Besturen 29
7.2 Orkestreren 31
7.3 Integreren 31
7.4 Het regiemodel 32
8 Wat is SIAM? 34
8.1 De verschillen en overeenkomsten met regie 36
9 Wat is een bedrijfsmodel (target operating model)? 38
10 Evolutie van regie 40
11 Relatie met andere ontwikkelingen in het ecosysteem 41
11.1 Sourcing 41
11.2 Cloud 44
11.3 Offshoring en nearshoring 50
11.4 Technologie 51
11.5 Agile en DevOps werken 51
11.6 IT-frameworks 53

DEEL II Regie ontwerpen en implementeren 60
12 Generieke aanpak 63
13 Generieke target-operatingmodellen 65
14 Positiebepaling 70
14.1 Het doel van de positiebepaling 70
14.2 Methoden om de positie te bepalen 71
14.3 Generieke aspecten voor de positiebepaling 73
15 Visie bepalen 79
15.1 Doelen 79
15.2 Principes, normen en overtuigingen 81
15.3 Conceptorganisatiestructuur 84
15.4 High-level implementatieaanpak 86
16 Detailontwerp van TOM 88
16.1 Processen en KPI’s 88
16.2 Rollen, verantwoordelijkheden en competenties 89
16.3 Organisatie- en communicatiestructuur 94
16.4. Automatisering 104
16.5. TOM maken voor specifieke situaties 106
17. Implementeren van regie 110
17.1 De basis 111
17.2 Do’s bij het implementeren van regie 117

DEEL III Regie in de praktijk 124
18 Service- en sourcing (road) map 127
18.1 De servicekaart (servicemap) en serviceroadmap 127
18.2 De sourcingkaart en sourcingroadmap 130
19. Samen- en tegenwerking in het ecosysteem 132
19.1 Vormen van samenwerking 132
19.2 Samenwerkingsmodel 132
19.3 De acht aspecten 134
19.4 De vier kwadranten 136
19.5 Gebruik van het model 137
20. End-to-end service-integratie 139
20.1 Keyperformance-indicatoren (KPI’s) 141
20.2 Servicecatalogus (PDC) 147
20.3 Servicelevelagreement (SLA) 153
20.4 Dossier afspraken en procedures (DAP) 155
20.5 Dossier financiële afspraken (DFA) 156
20.6 Operational level agreement (OLA) 160

DEEL IV De toekomst van regie 164
21 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen? 167
22 Wat zijn de waarschijnlijke gevolgen? 168

DEEL V Bijlagen 170
I Afkortingen- en begrippenlijst 173
II Bibliografie 176
III Demand Supply Governance Framework (DSGF) 177
a. Wat is het DSGF? 177
b. Beschrijving leveringsstromen in DSGF 178
c. Beschrijving aandachtsgebieden in DSGF 180
IV Regierollen: verantwoordelijkheden en competenties 184
a. IT-leiderschap 184
b. Risk, security en compliance 185
c. Enterprise-architectuur 186
d. Portfoliomanagement 186
e. Businessinformatiemanagement 187
f. Sourcingmanagement 188
g. Contractmanagement 188
h. Servicemanagement 189
i. Businessprocesadvies 190
j. Businesstransitiemanagement 191
k. Deliverymanagement 191
V Voorbeelden van regieprocessen 192

DEEL VI Standaard inrichting governanceoverleggen 200

Nawoord 207
Over de auteur 208

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Digitale diensten regisseren