Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Hollandse Meesters in Management: de ideeën van Hans Wissema over business units strategisch management

Hoorcolleges over het werk van Nederlandse managementauteurs

Audio-cd Nederlands 2007 9789077387221
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Wissema studeerde Scheikunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen en regeltechniek aan de Universiteit van Manchester, waar hij in 1969 promoveerde op een wiskundig onderwerp. Hij werkte vervolgens bij TNO en Akzo. In 1986 richtte hij in Den Haag zijn eigen consultancybureau op: The Wissema Group.

Zijn specialisme is het vergroten van slagvaardigheid van ondernemingen door middel van aanpassingen in strategie, structuur en cultuur. Daarnaast publiceerde hij veel over ondernemerschap, hetgeen zijn hoogleraarschap Ondernemerschap aan de Technische Universiteit Delft mede verklaart.

Een terugkerend thema is het centraal stellen van – en dus luisteren naar – de klant. Gedrevenheid voor een product dat wordt geleverd of de dienst die wordt aangeboden, is essentieel en prijzenswaardig, maar kan een valkuil worden als de klant niet wordt gehoord. Wissema schat in dat klant-gebaseerd ondernemen voor veel bedrijven en organisaties nog steeds heel moeilijk is – en niet alleen in voormalig communistische landen. Het credo zou dus niet moeten luiden: "Let's make things better'", maar "Let's listen better".'

Hans Wissema vindt zichzelf een 'praktisch organisator met conceptuele achtergrond' en ook een 'vasthoudend diplomaat' in besturingsvraagstukken. Hij bezit volgens eigen zeggen de capaciteit om een visie te creëren en heeft hij een gevoel voor trends. Hij is een teamwerker bij het implementeren van goed gestructureerde, strategiegebaseerde verandering en is internationaal georiënteerd.

Hans Wissema bouwde een uitgebreid oeuvre op en zijn boeken zijn vertaald in het Engels, Spaans, Italiaans, Russisch en Bulgaars. Hij heeft een uitgebreid en goed geolied netwerk, getuige het feit dat hij samen met ex-minister Hans Wijers een boek schreef: 'Angst voor veranderen? Een mythe!'

Specificaties

ISBN13:9789077387221
Taal:Nederlands
Bindwijze:audio-cd
Aantal pagina's:65
Druk:1
Verschijningsdatum:9-3-2007

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Harry Starren

Harry Starren (1955) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht en politicologie/bestuurskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Harry Starren was algemeen directeur van de Baak, Management Centrum VNO-NCW. Daarnaast is hij actief als trainer, docent en adviseur, met name op het gebied van het management van professionele organisaties. Harry Starren was presentator van het TELEAC/NOT televisieprogramma Grootmeesters in Management. Van zijn hand verscheen een boek onder dezelfde titel. Hij presenteert tevens de 10-delige audio cd-reeks Hollandse Meesters in Management. Hij publiceerde daarna een tweede boek: De 21 geboden van modern leiderschap, dat hij samen schreef met Twan van de Kerkhof. Sinds een aantal jaar verzorgt hij een interviewprogramma voor BNR Nieuwsradio.

Andere boeken door Harry Starren

Over Ronald Buitenhuis

Na de School voor de Journalistiek en een periode als freelance journalist heeft Ronald Buitenhuis enkele jaren bij een persbureau in Oost-Nederland gewerkt. Daarna was hij (eind)redacteur bij het Kluwer-tijdschrift ELAN, vakblad voor Directeuren en Commissarissen. Eind jaren negentig is het vaste dienstverband ingeruild voor zelfstandig ondernemerschap, onder meer met freelance (beurs)verslaggeving voor Business Update; het eerste beursprogramma op de Nederlandse televisie. Een logische vervolgstap was het freelance-eindredacteurschap bij RTL Z. De laatste jaren is geschreven pers de hoofdmoot van zijn activiteiten. Vaktijdschriften, kranten, boeken, interne communicatie... Daarnaast is Buitenhuis ook actief op het gebied van cd's en televisie.

Andere boeken door Ronald Buitenhuis

Over Marike van Zanten

Marike van Zanten (1961) is financieel-economisch journalist. Ze publiceerde de afgelopen jaren onder meer in Communicatie, ELAN, Het Financieele Dagblad, Intermediair, Management Scope en Slow Management over corporate governance, management, strategie & leiderschap en gender diversity. Zo is ze samen met Jos van Hezewijk verantwoordelijk voor de 'Top 50 machtigste vrouwen' in het blad Management Scope. Ook is ze redacteur van het e-zine Governance Update. Na haar studie Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, die ze in 1988 cum laude afrondde, was ze een jaar lang werkzaam bij Sijthoff Pers. Vervolgens was ze van 1991 tot en met 2002 verbonden aan ELAN, magazine voor directeuren en commissarissen, voor ze zich in 2003 zelfstandig vestigde.

Andere boeken door Marike van Zanten

Inhoudsopgave

1. Introductie
2. Wie is Hans Wissema?
3. De essentie van Wissema's denken
4. Een toekomstverkenning
5. Strategie
6. Unit Management II
7. Managers rijden door rood licht
8. Veranderen
9. Derde generatie universiteiten
10. De voorbeelden van Hans Wissema
11. Een karakterschets (door Harry Starren)

Extra MS Word bestand met de integrale tekst

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hollandse Meesters in Management: de ideeën van Hans Wissema over business units strategisch management