Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De machtige arm van McKinsey

De naam boezemt zowel bewondering, angst, als afkeer in. Met een omzet van een slordige zeven miljard dollar per jaar is McKinsey het grootste en meest succesvolle adviesbedrijf ter wereld. Tegelijkertijd is het waarschijnlijk een van de grootste banenvernietigers aller tijden: waar McKinsey komt gaan steevast koppen rollen.

Jeroen Ansink | 10 september 2013

De invloed van het bedrijf beperkt zich niet alleen tot Fortune-500 bedrijven maar strekt zich ook uit tot de politiek. Zakentitaan Mike Bloomberg huurde McKinsey in voor zijn burgemeesterschap van New York en zelfs president Obama liet zich door de peperdure consultants bijpraten.

Zijn die adviezen al dat geld eigenlijk wel waard? Dat is een van de vragen die aan de orde komt in het vandaag gepubliceerde The Firm van de Amerikaanse journalist Duff McDonald (de Nederlandse vertaling verschijnt eind deze maand). Vaak niet, zo lijkt het. In deze vuistdikke biografie stapelen de missers zich op.

Zo gaf McKinsey advies aan het misdadige energiebedrijf Enron en was het een van de drijfveren achter de fusie tussen internetbedrijf AOL en mediagigant Time Warner, die vandaag de dag alom als een kapitale blunder wordt beschouwd. Daarmee houdt de reputatieschade niet op: in 2012 werd voormalig managing director Rajat Gupta door de Amerikaanse autoriteiten tot twee jaar cel veroordeeld wegens handel met voorkennis.

Geen wonder dat McDonald zich op een gegeven moment afvraagt: ‘Is het één grote zwendel? Misschien wel.’

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden