Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De toekomst volgens Google topman Eric Schmidt

Aan boeken over hoe internetgigant Google de wereld wil veranderen geen gebrek. Punt was alleen dat die altijd vanuit het perspectief van een buitenstaander zijn geschreven. Daar kwam deze week verandering in. In The New Digital Age kijkt voormalig Google-topman Eric Schmidt samen met whizzkid Jared Cohen in een kristallen bol om hún visie op de toekomst te ontvouwen.

Jeroen Ansink | 3 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

The New Digital Age is het resultaat van drie jaar onderzoek over de hele wereld die de auteurs in contact heeft gebracht met mensen als de Mexicaanse telecommagnaat Carlos Slim, WikiLeaks-oprichter Julian Assange, en voormalig Amerikaans veiligheidsadviseur Henry Kissinger.

De internetrevolutie, zo voorspelt Schmidt, is nog maar net begonnen. Het aantal mensen dat digitaal met elkaar verbonden is zal binnen het decennium stijgen van één naar zes miljard. Online privacyonderwijs voor kinderen wordt net zo belangrijk als seksuele voorlichting, autocraten zullen digitale dictaturen in het leven roepen en staten zullen hun oorlogen steeds meer in cyberspace gaan uitvechten.

Ook voor managers zijn er relevante trends:

- De explosieve groei van het aantal digitale nieuwkomers zal ervoor zorgen dat overheden paal en perk gaan stellen aan de ongebreidelde vrijheid van het internet, bijvoorbeeld door websites te filteren. Dat kan ertoe leiden dat elk land een eigen vorm van internet krijgt, wat voor internationaal opererende bedrijven grote gevolgen kan hebben

- De opkomst van burgerjournalisten die informatie ongefilterd en realtime online zetten verandert de manier waarop bedrijven hun PR moeten doen

- Het aantal cyberaanvallen dat door staten wordt geïnitieerd zal niet alleen toenemen, maar zich ook steeds meer op het bedrijfsleven richten. Dat betekent dat managers de manier waarop ze hun bedrijf beveiligen opnieuw zullen moeten doordenken

Het boek is vooral beschrijvend en biedt geen concrete oplossingen. Het is evenmin een mea culpa voor de rol die Google zélf in dit soort trends heeft gespeeld of nog kan spelen. Zoals Schmidt het verwoordt: ‘De mogelijkheid dat iemands persoonlijke gegevens op een dag openbaar wordt gemaakt – hetzij per ongeluk, hetzij door criminelen - zal altijd blijven bestaan.’

Over Jeroen Ansink
Jeroen Ansink (Utrecht, 1970) is financieel-economisch journalist. Sinds 1998 woont en werkt hij in New York, aanvankelijk als correspondent voor FEM Business, later ook voor bladen als HP/De Tijd, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews, recensies, en summaries. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (adoptierichting geschiedenis) en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden