Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Become a peacebuilder and impact leader - 'Ambitieus en belangrijk'

De oorlogsindustrie is ‘goed’ voor een slordige $2 biljoen omzet, en een veelvoud aan ellende en impact. Saskia Harkema schreef dit ambitieuze handboek - bestaande uit vier delen - met enkele co-auteurs. 

Paul Hassels Mönning | 14 oktober 2021 | 3-4 minuten leestijd

Become a Peacebuilder and Impact Leader behandelt training, een theoretisch kader en een toolkit. Een werkboek sluit het boek af. Oorlog is van alle tijden, of toch niet? Een titel met een even ambitieuze als hoopvolle boodschap vraagt om een groter lezerspubliek, en een duidelijke recensie.

Evacuaties

Tijdens de schrijnende evacuaties vanuit Kaboel las ik het boek Become a Peacebuilder and Impact Leader. Op papier is er een enorme doelmarkt voor dit handboek, behalve misschien een handvol industriëlen in de wapenindustrie. Wie wil er nou geen vrede, en liefst overal ter wereld? Het anders aanwenden van de $2 biljoen (dat is een 2 met twaalf nullen) verslindende oorlogsindustrie zou een enorme impuls kunnen geven aan echt belangrijke zaken. Denk aan de toegankelijkheid van de gezondheidszorg, het uitbannen van een pandemie en het oppakken van gerichte actie in de klimaatcrisis.

Train de trainer

Slaagt dit boek erin om die potentieel enorm grote doelgroep mee te nemen en te verleiden? Ten dele. Goed aan dit werk is het bijeenbrengen van veel diverse inzichten, modellen en handvatten vanuit een ‘train de trainer’ filosofie. Neem het eerste deel: ‘Training, educating peacebuilders and impact leaders for the 21st century’. Krachtig hierin is het persoonlijke verhaal van Lazar Stamkov die de schoonheid en de conflicten in zijn moederland Macedonië beschrijft. Het 4D-model ‘for peacebuilding’ (Discover, Dream, Design, Deliver) neemt je als lezer mee naar het fundament: je eigen, persoonlijke drijfveren en motivaties.

Traktatie

Bij dit model blijft het niet. De lezer wordt eerst getrakteerd en later overspoeld met een keur aan checklists, modellen en theorieën. In vogelvlucht passeren bijvoorbeeld Theory U, Reflection Theory, Social Capital theory en de Narrative theory. In die laatste schuilt enige ironie: na het eerder genoemde verhaal over turbulent Macedonië is de dosis storytelling in dit handboek vrij beperkt. Een gemiste kans, want juist met aansprekende verhalen komt de theorie tot leven. En wordt een raamwerk voor executie niet alleen meer tastbaar maar ook meer overtuigend.

Pareltjes

Ik zou ‘Become a Peacebuilder and Impact Leader’ tekort doen door ook niet te wijzen op een aantal pareltjes in dit handboek. Zo is het werken aan de eigen ‘circle of influence’ (ten opzichte van een ‘circle of concern’) zeker voor meer jonge lezers een gepaste waarschuwing. Vertil je niet aan de uitdaging die je aangaat. Ook de vertaalslag van het business model canvas naar een NGO annex peacebuilding variant is concreet en praktisch.

Het meest krachtige deel van dit boek schuilt wat mij betreft in de introspectie die het de lezer aanreikt. Het handboek houdt het publiek een spiegel voor: vanuit welke purpose, meerdere waarom-vragen, persoonlijke SWOT, mindset en tree of life opereer je?

Achilleshiel

De frisse cover wekt de verwachting van full colour afbeeldingen of tenminste aantrekkelijke vormgegeven visuals in het handboek. De meeste afbeeldingen lijken echter vlug in een powerpoint-bestand gemaakt en 1-op-1 in het boek overgenomen. Snel en goedkoop, zeker. Maar het oog wil ook wat. Ook de nuttige bronnen die worden aangeraden zijn opgenomen als oorspronkelijke (en dus erg lange) URL in plaats van een verkorte (bit.ly bijvoorbeeld) link. De toegankelijkheid van dit handboek is daarmee de achilleshiel van dit belangrijke en waardevolle boek.

Ambitieus en belangrijk

Become a Peacebuilder and Impact Leader is een ambitieus, belangrijk en een niet optimaal intuïtief toegankelijk boek voor zowel bestuurders, professionals in de publieke en private sector als iedereen die de wereld ‘een beetje beter wil maken’. Een herdruk krijgt hopelijk een lagere drempel, meer voorbeelden en vooral enthousiasmerende verhalen hoe het ook kan. Laat die herdruk de lezer niet weerhouden om vandaag al actie te ondernemen.

Paul Hassels Mönning is auteur van Br@inbound Marketing en managing partner van dutchmarq, inbound marketing & sales netwerk in B2B. Dutchmarq stelt de beste kennisleiders in IT, Sustainability en Professional Services in staat het verschil te maken in hun B2B-markt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden