Daar zaten we dan, aan het begin van de zomer. Zes juryleden, elk met een stapel van ruim 30 boeken die eerder dit jaar zijn verschenen.
Managementboeken van het soort dat managers kan helpen om het bedrijf waar ze werken te laten groeien, ontwikkelen, veranderen. Of henzelf, want een echt goede leidinggevende krijgt grootse dingen voor elkaar met zijn of haar team. Elke titel wordt door twee juryleden gelezen, die er een vakkundige mening op loslaten. Dat betekent dus dat er zo’n 100 verschillende boeken zijn waar we deze zomer in mochten duiken. In de tuin, op het strand, op de bank of achter het bureau. We hebben er zin in!
Op de foto’s van de boekenstapels die een aantal van ons op social media plaatsten kwamen tal van reacties. Denk aan ‘Oh dat je dat kunt, zoveel!’, ‘Als er ook maar iets over time management bij zit haha’ of ‘Waar begin je met zoveel keuze?’. Die laatste vraag is heel interessant, want inderdaad: welk boek heeft de eer om als eerste bekeken, bevoeld en gelezen te worden? Een rondje navraag bij mijn jurycollega’s geeft het antwoord. Mirella Visser (@MirellaVisser) kiest degene met de origineelste titel, omdat ze zich echt kan verheugen een boek te lezen waarvan de titel en subtitel goed gevonden zijn. Volgens haar is dat een geweldige prestatie, ze heeft groot respect voor auteurs die echt iets nieuws vinden. Pierre Spaninks (@PierreSpaninks) heeft door zijn jarenlange recenseerervaring naar eigen zeggen een zintuig om te herkennen wat een goed boek is en maakt daarop een eerste selectie. Ook speelt het onderwerp een rol: spreekt het veel mensen aan? Bertrand Weegenaar (@BertrandW) verdeelt zijn stapel in groepen variërend van serieuze materie tot luchtige kost. Daar kiest hij vier boeken uit en laat zijn gezinsleden kiezen in welke hij start. Carla Verwijs (@CarlaVerwijs) verdeelt na een eerste indruk boeken in grote en minder grote kanshebbers. Ze begint met de boeken waarvan ze denkt dat die niet zo snel Managementboek van het Jaar worden, al wordt ze soms aangenaam verrast bij het lezen! Dr Louis Thörig MBA (@lthorig) stapelt de boeken van dik naar dun op en begint met een boek van wat geringere omvang. Hij let er wel op dat de onderwerpen afwisselend zijn, dat houdt hem scherp op de inhoud. En ik selecteer twee boeken: één over een onderwerp wat me bijzonder aanspreekt en één waarvan ik weinig weet. Het boek met de meest aantrekkelijke cover gaat als eerste open.
Na het scannen van de cover, tekst op de achterflap, inhoudsopgave en literatuurlijst duiken we er in. We beoordelen de boeken op 7 criteria, ik zet ze voor je op een rij:
- Praktisch: is het een boek met handige tips of is de vertaalslag naar de praktijk makkelijk te maken?
- Actualiteit: is het een onderwerp dat ‘hot’ is of meer van alle tijden?
- Originaliteit: is het echt vernieuwend of een verfrissende invalshoek i.p.v. oude-wijn-in-nieuwe-zakken?
- Leesbaarheid: is de schrijfstijl dusdanig dat het boek lekker leest en niet taai is om doorheen te komen?
- Bestendigheid: is het een onderwerp dat de komende drie jaar relevant blijft?
- Onderbouwing: is er een gedegen literatuurlijst toegevoegd of verwerkt in de hoofdstukken?
- Verzorging: is er voldoende aandacht besteedt aan indeling, kleurgebruik en beeldmateriaal?
Naar al deze punten kijken we met een positief kritische blik en geven een score. Aangevuld met opmerkingen is de jurybeoordeling gemaakt. In de vergadering komen de boeken voorbij en zijn er drie opties: het boek maakt geen kans op de longlist, het boek is longlist-waardig, het boek is een potentiële shortlistkandidaat. En dan….gaan we verder met de volgende stapel boeken!
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Ze is de voorzitter van de jury voor het Managementboek van het Jaar 2018 (#Mgtboek2018)
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.