Juryvoorzitter Jasmijn Mioch licht toe: ‘We waarderen leesbaarheid, duurzame toepasbaarheid, een zorgvuldige onderbouwing, en een verzorgde uitstraling. Tot slot – en misschien wel het belangrijkste – zochten we naar dat ene bepalende criterium: de wow-factor.’
De jury las dit jaar 212 boeken, daarvan kwamen er 52 op de longlist. Er volgde een shortlist van vijf, waaruit nu één winnaar is gekozen: Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken
Uit het juryprapport
'Stefaan Vandist neemt de lezer in Provotyping mee naar de toekomst. En niet zomaar een toekomst – maar één die je zelf mede vormgeeft. De jury werd geraakt door Vandists optimistische en tegelijk realistische toon. In tijden van onzekerheid blijft hij weg van rampscenario’s, en toont hij hoe organisaties toekomstverhalen kunnen ontwerpen die verbinden en activeren. De illustraties, de voorbeelden, het stappenplan – alles draagt bij aan een boek dat uitnodigt tot verbeelding én actie. Een boek dat leest als een samenwerking. Een boek waarbij je denkt: Dit moet iedereen lezen.'
Genomineerden
Dit jaar waren naast de winnaar de volgende boeken genomineerd:
Neuromanagement - Sven Gall
Green IT - Jan Hoogtsra en Eric Consten
Tricky Tijden - Jitske Kramer
Geen Paniek! - Maureen Veurman
Bijzonder dit jaar is dat van alle vijf de genomineerde boeken een AI-book is gemaakt. Alles daarover vind je hier.
OVER DE PRIJS
Stefaan Vandist volgt Caroline Koetsenruijter en Hans van der Loo op die in 2024 wonnen met Giftig gedoe op de werkplek. De prijs wordt dit jaar voor de 23ste maal uitgereikt.
De titel Managementboek van het Jaar geldt als toonaangevend in het vakgebied management. Initiatiefnemer van deze prijs is online boekhandel Managementboek, die zich hiervoor laat bijstaan door een onafhankelijke vakjury. Dit jaar bestond deze jury uit: Annemarie Smits, Hans de Witte-van Mierlé, Cor Molenaar, Miranda van Ark, Rogier van der Wal en voorzitter Jasmijn Mioch.
De winnaar ontvangt een bronzen beeld, ontworpen door beeldhouwster Riky van Lint. Meer over de prijs en een volledig overzicht van alle eerdere winnaars is te vinden op managementboekvanhetjaar.nl.
DE ZILVEREN BOEKENSTEUN
Naast het Managementboek van het Jaar werd deze avond ook voor de derde keer De Zilveren Boekensteun uitgereikt. Deze prijs gaat naar het bestverkochte managementboek uit het voorgaande jaar, het boek dat het grootste publiek wist te bereiken. Deze prijs werd uitgereikt aan Jos Burgers voor zijn boek Superfijne klanten.
De volledige Top 25 over 2024 vind je hier >
Over Karin de Zwaan
Karin werkt als marketeer bij Managementboek.