Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ondernemers willen niet verkopen

Hooguit vijf procent van de Nederlandse ondernemers in het mkb denkt erover zijn bedrijf binnen drie jaar te verkopen, blijkt uit onderzoek van Grant Thornton. Hoe zit dat dan met al die babyboomers die massaal van hun bedrijf af wilden?

Ben Kuiken | 7 mei 2008 | 1-2 minuten leestijd

‘Een vreemde uitkomst,’ noemt Peter Rikhof - co-auteur van het boek ‘Hoe koop ik een bedrijf’ - het nieuws dat slechts 5 procent van de Nederlandse mkb-ondernemers de komende drie jaar wil verkopen. Rikhof is oprichter van het tijdschrift Brookz, een blad dat volledig gewijd is aan bedrijfsovernames. Rikhof: ‘Een derde van alle Nederlandse ondernemers is ouder dan 55 jaar. Daardoor komen er de komende jaren zo’n 100.000 bedrijven extra op de markt. De piek ligt naar verwachting rond 2010 en 2011, dus binnen nu en drie jaar.’

Dat kan dus twee dingen betekenen: of de babyboomers denken nog helemaal niet aan verkopen en gaan gewoon nog een paar jaartjes door, ook al hebben ze de officiële pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Of ze zijn voorzichtig met het uitspreken van de wens om te verkopen, bijvoorbeeld omdat dat de prijs zou kunnen drukken of omdat ze bang zijn dat het niet gaat lukken. Rikhof denkt het laatste. "Ondernemers zijn opportunistisch. Misschien zijn ze wat voorzichtig in hun uitspraken door het pessimisme dat het nieuws momenteel beheerst. Maar ik weet zeker dat als ze een goede prijs kunnen krijgen voor hun bedrijf, dat ze dan snel tot zaken zullen komen."

Volgens Rikhof is nu een prima moment voor ondernemers om te verkopen. "Ze hebben een aantal mooie jaren achter de rug. Dat vertaalt zich in een hogere prijs. Dus als ze willen verkopen is dit het moment." Overigens bevat het onderzoek ook positief nieuws voor de babyboomende ondernemers. Zo zegt 40 procent van alle ondernemers de komende drie jaren te willen groeien door fusies en overnames. En welke bedrijven zullen ze dan kopen? Precies, die van de babyboomers.

Over Ben Kuiken

Auteur Ben Kuiken studeerde filosofie. Hij was hoofdredacteur van Management Team en werkt als freelance publicist en bladenmaker. Kijk voor meer informatie en reacties op zijn website www.benkuiken.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Peter Rikhof, Koen van Santvoord, Wietze Willem Mulder
Hoe koop ik een bedrijf?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden