Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

En nu dan - De kracht van inspiratie en werken vanuit purpose

In hun boek ‘En nu dan’ beantwoorden Ariane Roos en Joris van Zoelen de vraag hoe je jouw organisatie kunt veranderen in een impactorganisatie: Een organisatie met een positieve impact op de wereld. Ze leggen uit hoe je daarin je purpose vindt en belangrijker: hoe je die in de praktijk brengt. Een preview.

Ariane Roos | 17 november 2023 | 3-4 minuten leestijd

25 jaar geleden ben ik als ruimtevaartingenieur afgestudeerd bij Wubbo Ockels, die als geen ander kon vertellen hoe ontzettend fragiel dat schilletje rondom onze aarde is dat wij de dampkring noemen. In zijn letterlijke afscheidssppeech die nog steeds op YouTube te bekijken is, heeft hij dat nog eens benadrukt. Net zo bevlogen vertelde hij hierover aan zijn studenten. We moeten voorzichtig zijn met onze planeet.

UITBUITEN VAN DE AARDE EN VAN MENSEN

25 jaar later is er eigenlijk niks gebeurd. Als we kijken naar de statistieken zijn we telkens maar meer gaan uitstoten. We zijn misschien wel efficiënter geworden. Zo is de scheepvaart er in de afgelopen 60 jaar in geslaagd om de CO2 uitstoot met 70% te verlagen, maar omdat we een onvermoeibare drang hebben om spullen de wereld over te slepen stootte deze zelfde scheepvaart absoluut gezien in Europa een record aan CO2 uit in 2022*.

En zijn we nou zoveel socialer geworden? Als je bedenkt dat in de voedselindustrie en kledingindustrie nog steeds slavernij plaatsvindt, kunnen we eigenlijk concluderen van niet. En we willen ook niet. Een initiatiefwetsvoorstel begin dit jaar waarin stond dat bedrijven verplicht maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen leidde maanden tot reuring en fel protest van ondernemers. Baggeraar Boskalis dreigde zelfs met vertrek uit Nederland.

Maar zijn bedrijven dan de boosdoener als het gaat om het uitputten van de aarde en het uitbuiten van mensen? Helaas is dat in veel gevallen nog zo. Lang niet altijd bewust en vanuit een verkeerde intentie, maar de echte prijs van veel ondernemerschap is pijnlijk confronterend. In het informatietijdperk groeit het bewustzijn dat dit anders kan en moet.

KAN HET OOK ANDERS?

Natuurlijk weet je het wel. Je weet best dat ook jouw organisatie te veel uitstoot. Dat misschien niet alle leveranciers gechecked zijn op hun maatschappeljke verantwoordelijkheid. En tegelijkertijd zijn er aandeelhouders die kwartaalwinsten willen zien. Het moet meer, het moet sneller.

Samen met mijn collega’s van Synergie zijn we gedreven om van ‘business for good’ de norm te maken vanuit de krachtige overtuiging: het kan wél! Goed doen voor mens en planeet en dat tegelijkertijd financieel goed doen. We willen laten zien dat elke organisatie een impactorganisatie kan zijn. Dat begint bij het krachtigste instrument dat mensen hebben: samenwerken op gedeelde dromen.

We hebben in ons werk ontzettend veel bestuurders gesproken over hun persoonlijke drijfveren. Bijna altijd gaan die over betekenis hebben, iets voor een ander doen. En sommige bestuurders weten deze droom ook tot werkelijkheid te brengen in hun organisatie. Waarbij maatschappelijke impact ook vaak gepaard gaat met gezonde financiële resultaten. Er is niets krachtiger dan inspiratie. Als je samenwerkt aan een maatschappelijke droom gaan bij alle medewerkers en vaak ook bij de klanten de ogen fonkelen. Nu is het de kunst om dit ook daadwerkelijk toe te passen in de praktijk.

EN NU DAN

In En nu dan delen wij de inzichten en ervaringen die wij binnen en buiten Synergie hebben opgedaan om handvatten te bieden aan iedereen die de stap wil zetten naar ondernemerschap dat de wereld beter achterlaat. Het begint bij het vinden van je maatschappelijke missie. Je Why, je purpose, of hoe je het ook wilt noemen. Om deze vervolgens om te zetten naar een concrete strategie. De laatste stap is verankering in de organisatie. In En nu dan nemen Joris van Zoelen en ik je mee in deze stappen met concrete voorbeelden en handvatten. Het begint simpelweg met antwoord op de vraag: Wie wil je zijn?

Over Ariane Roos

Met een achtergrond als lucht- en ruimtevaartingenieur zoek Ariane Roos de mens op in organisaties. Hoe technisch die organisaties ook zijn. Na 15 jaar in leiderschapsposities bij o.a. Vodafone en Philips heeft zij de overstap gemaakt naar Synergie, een strategisch adviesbureau op het gebied van Business for Good.

Over Joris van Zoelen

Joris van Zoelen bouwde in 25 jaar een rijke ervaring op als organisatiestrateeg en aanjager van vooruitgang in uiteenlopende organisaties. Als adviseur van de directie/Raad van Bestuur, maar altijd met veel verbinding in de organisaties die in beweging willen (en moeten) komen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ariane Roos, Joris van Zoelen
En nu dan

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden