Mijn naam is Dr. Ali Fenwick en ik ben gedragspsycholoog. Ik werk als Professor in organisatiegedrag aan een business school. Daarnaast heb ik het Dr. Fenwick Lab for Human Behavior & Technology opgezet, dat psychologisch en gedragsonderzoek doet en trainingen en advies geeft aan het bedrijfsleven en de overheid.
Gedragsexpert
Ook word ik regelmatig gevraagd als gedragsexpert op televisie en ben ik actief op social media als @modern.day.psychologist. Onder die naam zet ik me in voor het delen van leuke en boeiende (maar zinvolle) inzichten over psychologie, relaties en welzijn, en hoop ik een positieve invloed te hebben op hoe mensen zichzelf zien en met anderen omgaan. @modern.day.psychologist heeft inmiddels wereldwijd op alle platforms bijna drie miljoen volgers.
Effecten van sociale media
Red Flags, Green Flags is ontstaan uit mijn online succes. Ik ben drie jaar geleden begonnen met social media omdat ik meer wilde leren over hoe jongere generaties denken en zich gedragen (om hiermee mijn universitaire colleges te verbeteren). Sinds 2017 deed ik ook onderzoek naar de impact van mobiele apps en algoritmen op de denkwijze en het gedrag van mensen en probeerde ik manieren te vinden om toenemende negatieve (psychologische en relationele) effecten van socialmedia-gebruik te voorkomen. Door me daarin te verdiepen, begreep ik niet alleen beter hoe mensen denken, maar ook wat mensen echt belangrijk vinden, wat hun zorgen zijn, en hoe moeilijk ze het vinden om sterke en gezonde relaties te onderhouden, zowel binnen vriendschappen, familiebanden of op de werkvloer.
Gedragsmatige lens
Dit inspireerde me om antwoorden te geven op de vele vragen die mensen hebben. Dat doe ik door een gedragsmatige lens te gebruiken om hedendaagse relaties en denkwijzen te verklaren. Mijn boek is voor mij een manier om dieper in te gaan op de onderwerpen die mensen het belangrijkst vinden, en mijn doel is om er meer inzichten, tools en learnings in te bieden. De hoofdstukken zijn gebaseerd op mijn meest virale content. Het feit dat ik me zorgen maak over de zorgen en uitdagingen van mensen en ze wil aanpakken met behulp van de nieuwste denkwijzen, is wat me het meest heeft geïnspireerd tot het schrijven van dit boek. Als ik anderen kan helpen om beter te worden en het beter te doen, dan kunnen we dat allemaal.
Rode en groene vlaggen
Rode en groene vlaggen zijn populaire termen geworden in onze moderne wereld. Iedereen begrijpt ze, dus mensen kunnen zich ermee identificeren. Het fenomeen van de rode en groene vlaggen begon in de datingwereld, maar heeft zich gestaag uitgebreid naar andere gebieden van het dagelijks leven. We leven in een snelle maatschappij en worden geroemd om ons vermogen om snel beslissingen te nemen.
Onze wereld is echter ook erg dubbelzinnig geworden (bijvoorbeeld door veranderende sociale normen en wereldwijde gebeurtenissen die van invloed zijn op de samenleving), waardoor we niet zeker weten wat acceptabel gedrag is en wat niet. Red Flags, Green Flags helpt mensen om beter te beoordelen wat gezond en ongezond is en wat aanvaardbaar en onaanvaardbaar gedrag is in de complexe wereld van vandaag.
Het nemen van snelle beslissingen kan echter ook leiden tot verkeerde en bevooroordeelde resultaten. Met dit boek wil ik mensen dus ook een handvat bieden om hun besluitvorming te verbeteren, vooral in het heetst van de strijd. Mensen helpen om zich meer bewust te worden van waarom mensen zich gedragen zoals ze doen, kan helpen om het óverdenken te minimaliseren, en je meer bewust worden van je eigen denkpatronen en emotionele triggers kan helpen om persoonlijke rode vlaggen aan te pakken. Red Flags, Green Flags zorgt voor een beter begrip van moderne relaties, maar de diepere bedoeling van het boek is om mensen te helpen de beste versie van zichzelf te worden en hen te helpen te navigeren door het moderne leven.
Over Ali Fenwick
Ali Fenwick (@modern.day.psychologist), hoogleraar organisatiegedrag, leert je de psychologie achter alledaagse problemen en hoe je uiteindelijk de beste beslissingen neemt over dates, relaties, vrienden, familie, werk, welzijn en succes.