Door de eeuwen heen heeft de mens al evenementen georganiseerd - denk aan gladiatorengevechten in de oudheid, de Olympische Spelen, overdadige banketten in paleizen en kastelen. Maar pas in het laatste decennium is eventmarketing echt topsport geworden. Als EVENTPLANNER ben je niet langer de persoon die alleen logistieke zaken regelt, zoals een band, een locatie, de catering. Je bent een regisseur die je gasten in een beleving onderdompelt, emoties in scène zet en waarde creëert voor zowel de deelnemers als de opdrachtgever.
In mijn boek EVENTPLANNER komen uiteraard alle praktische aspecten van de organisatie van een evenement uitvoerig en helemaal up-to-date aan bod. Maar ik laat je ook zien hoe je echt impact kunt creëren met het organiseren van buitengewone evenementen, hoe je je evenementen op een hoger niveau kunt tillen door storytelling-technieken uit Hollywood toe te passen, hoe je je events efficiënter kunt organiseren met ‘agile’ projectmanagement uit Silicon Valley, hoe je je events beter kunt marketen met een marketingstrategie van Google en met growth hacking, …
De tijd van feestjes om de feestjes is voorbij. Evenementen moeten perfect aansluiten in de marketingmix van een bedrijf. Daarom sta ik ook uitgebreid stil bij het ‘waarom’ van je evenement en hoe je het verwerkt in het verhaal van jouw bedrijf.
Hoewel het boek volledig theoretisch en wetenschappelijk onderbouwd is, kies ik bewust voor een vlotte schrijfstijl en een pragmatisch aanpak en niet voor te veel saaie theorie. Wie tussen de regels doorleest, ontdekt vanzelf de diepgang. Het boek kwam bovendien tot stand met medewerking van tientallen professionals uit de evenementensector en docenten eventmanagement.
Kevin Van der Straeten is oprichter en managing director van het online vakblad eventplanner.be/ nl. Hij is de auteur van EVENTPLANNER.