Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De kunst van het meebewegen - Handorakel voor de ongeschreven wetten en regels in organisaties

Zo ongeveer elke dag verschijnt er een boek over management in Nederland. Dat betekent: 365 boeken in één jaar. Al die boeken zijn theoretisch van aard blijkt als we onze eigen boekenkast uitpluizen. Managers worden aangespoord om agile te werken, met een transactionele analyse aan het werk te gaan of de grouprelations theory.

René van der Heijden | 5 maart 2019 | 3-4 minuten leestijd

Veel organisaties zijn nog steeds doordesemd van het negentiende-eeuwse taylorisme. In die theorie worden bedrijven voorgesteld als grote op effectiviteit gerichte machines, die bestaan uit logische verbanden van rationele denkende mensen die ook rationeel handelen met bijpassende rationele regels.

Van de theorie weten we: zo is het niet écht. Zo werkt de wereld niet. Die steekt veel minder rationeel in elkaar.

Wij hebben beiden eerder boeken geschreven over de theorie van het management. Maar wat hebben mensen daar nu echt aan? Theorie en praktijk ligt op de kantoorvloer erg ver uit elkaar. Uit die gedachte is dit boek geboren. Dit keer wilden we het anders doen.

Wat kom je als chef, als kantoorvloermedewerker nu werkelijk tegen? Hoe kan je je carrière echt vooruithelpen? We wilden een boek schrijven dat de vragen beantwoordt die er echt toe doen.

Wij hebben ontdekt dat er op de werkvloer veel ongeschreven wetten en regels zijn waar je je aan moet houden om verder te komen. In ons boek heten die ‘kantoorregels’. Enkele (ingekorte) voorbeelden:

- Mensen hebben binnen één milliseconde een mening over je. We zijn daar allemaal van doordrongen en handelen daar ook naar. Maar let liever op je laatste indruk. Onze herinnering selecteert vooral op intense momenten en de laatste momenten van contact. Daarom: niks eerste indruk, laatste indruk! Zorg in dat contact dat het werk dat je aflevert altijd impeccable is en doe het met een gemeende, vriendelijke lach.

- Als wij iets van anderen gedaan willen krijgen dan zijn we gewend om vooral te praten over onze wensen. We wijden uit over hoe we de zaken graag zien en denken de ander mooie inzichten te geven. We zijn dan eigenlijk alleen bezig met zenden. Als je écht iets gedaan wilt krijgen: zoek uit waar de ander het graag over wil hebben en luister geanimeerd. Dus: praat over wat de ander wil, niet over wat jij wilt. Je zult versteld staan wat je kunt bereiken.

- In ons werkende leven leren we vooral aan te passen aan de middelmaat. ‘Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg’ is de norm. Daarom zetten we vaak een demper op onze emoties. Dat is oké als het gaat om emoties als afgunst of angst, maar als je blij bent of boos, laat dat zien. Dat zijn ‘actieve’ emoties. Leer je actieve emoties goed te uiten, dat werkt aanstekelijk. Mensen zijn dan geneigd ook andere dingen van jou aan te nemen.

Die regels krijg je zelden of nooit van iemand te horen. Waarom niet? Veel regels zijn onbewust, emotioneel. Terwijl we zien onszelf graag zien als bewuste, weldenkende, rationele wezens zoals we kennen uit de theorie.

We hebben het manuscript tijdens het schrijfproces aan veel mensen laten lezen. Een reactie: ‘het lezen van jullie boek is een feest van herkenning. Het is een boek dat mensen absoluut kan helpen om in bepaalde situaties juiste keuzes te maken.’

De uitgebluste medewerker, de carrièrejager, de huisman of -vrouw en zelfs de scholier; iedereen heeft iets aan onze 200 kantoorregels; er is altijd wel een die één situatie verklaart.  Als het even tegenzit, kun je gemakkelijk ons boekje doorbladeren op zoek naar een manier om het anders aan te pakken. En soms is het gewoon even slikken en meebewegen.

Rienk Stuive is piloot, docent en studieboekschrijver. Rene van der Heijden is journalist, schrijver en ghostwriter. Ze zijn de auteurs van De kunst van het meebewegen.

Over Rienk Stuive
Rienk Stuive is allround bedrijfskundige en heeft diverse bedrijfskundige titels voor het hbo op zijn naam zoals, Bedrijfskunde Integraal, Procesmanagement en Wat is een Bedrijf? Hij heeft meer dan 10 jaar gewerkt als docent in het hbo en is tegenwoordig naast schrijver van (studie)boeken commercieel piloot.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Rienk Stuive, René van der Heijden
De kunst van het meebewegen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden