OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2381398

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    45 resultaten
    column
    22 juni 2017
    Walter van Hulst
    2-3 minuten leestijd
    Hockeycoach Rein van Eijk ziet een toegezegde baan als assistent bij het team van Harvard aan zijn neus voorbij gaan. Onder druk van het Witte Huis besluit de prestigieuze universiteit op het allerlaatste moment toch maar iemand uit eigen land aan te nemen. America First, nietwaar.
    interview
    Non-profit
    21 augustus 2014
    Walter van Hulst
    7-9 minuten leestijd
    ‘Zonder empathie en compassie komen we niet meer verder met de kwaliteit van de ziekenhuiszorg,’ zegt Fred Lee. ‘Er ontbreekt een schakel in de systemen om ziekenhuizen voortdurend te verbeteren, zoals Six Sigma. Het gaat teveel over efficiency.’ Lee is auteur van het bekende boek Als Disney de baas was in uw ziekenhuis. In een tweede boek, dat in de maak is, wil hij met harde gegevens aantonen dat ‘zachte’ factoren wel degelijk van doorslaggevende betekenis zijn.
    nieuws
    Non-profit
    4 juli 2014
    Walter van Hulst
    2-3 minuten leestijd
    ‘Zonder empathie en compassie zullen we de kwaliteit van de ziekenhuiszorg niet kunnen verbeteren.’ Dat zegt Fred Lee, auteur van het bekende boek Als Disney de baas was in uw ziekenhuis.
    interview
    Strategisch management
    15 maart 2013
    Walter van Hulst
    7-10 minuten leestijd
    ‘Ken al je goeroes, maar volg geen van hen’. Directeuren en managers moeten leren hun eigen weg uit te stippelen op een speelveld vol paradoxen. Pas dus op voor de consultant die kant en klare oplossingen belooft, zeker als het om strategie gaat.
    achtergrond
    Leiderschap
    25 november 2010
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    achtergrond
    Advisering
    11 november 2010
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    achtergrond
    Strategisch management
    15 juni 2010
    Walter van Hulst
    7-10 minuten leestijd
    achtergrond
    Algemeen management
    10 februari 2010
    Walter van Hulst
    7-11 minuten leestijd
    interview
    Algemeen management
    1 januari 2010
    Walter van Hulst
    8-12 minuten leestijd
    Het Bruto Binnenlands Product (BBP), de ‘gouden standaard’ van veel economen, politici en beleidsmakers, vertoont steeds meer scheurtjes. Dat kon wel eens een flinke zet geven aan andere manieren van economisch denken en doen, niet alleen meer maatschappelijk verantwoord en mens- en milieuvriendelijk, maar bijvoorbeeld ook kleinschaliger.
    achtergrond
    Persoonlijke effectiviteit
    23 oktober 2009
    Walter van Hulst
    7-10 minuten leestijd
    interview
    Organisatiekunde
    1 september 2009
    Walter van Hulst
    9-12 minuten leestijd
    Het roer moet echt om. Managers moeten medewerkers beschouwen als volwaardige meedenkers én meebeslissers. Niet uit liefdadigheid of uit politieke overtuiging, maar uit noodzaak om te overleven in een steeds complexere wereld met overal concurrenten op de loer. Het voor sommigen beladen thema humanisering of kwaliteit van de arbeid uit de jaren zeventig staat weer op de agenda. Dit keer onder de naam sociale innovatie. M&L spreekt met Franciska Fleminger.
    nieuws
    6 juli 2009
    Walter van Hulst
    1-2 minuten leestijd
    Medewerkers die hun leidinggevende als authentiek ervaren, presteren beter en hebben het meer naar hun zin op het werk. Dat concludeert Marloes Thönissen in haar afstudeerscriptie aan de Universiteit van Maastricht. Thönissen is management trainee bij Randstad Nederland en deed haar onderzoek onder ruim 220 medewerkers van Accenture Nederland.
    nieuws
    Strategisch management
    3 juli 2009
    Walter van Hulst
    2-3 minuten leestijd
    ‘Ontwikkel een strategie voor co-creatie. Ga er mee aan de slag, experimenteer. Als je het niet doet, dan doen je klanten of gebruikers het zelf wel en dan verlies je de sturing.’ Die raad gaf Martijn Staal, consultant ICT bij TNO, tijdens een bijeenkomst op 24 juni over co-creatie op de High Tech Campus in Eindhoven.
    interview
    Leiderschap
    1 juli 2009
    Walter van Hulst
    11-15 minuten leestijd
    Er gaat een frisse bries door zorgland. Gastvrijheid en humane zorg zijn opeens hot topics. De wind komt vooral uit het buitenland aanwaaien, vanuit Zweden en de VS, met namen en concepten als Hostmanship, magneetziekenhuizen en Planetree. Ook de Amerikaanse auteur Fred Lee vindt veel weerklank met zijn ‘Disney-denken’. Is er een omslag gaande vanwege een veranderende visie op de zorgorganisatie, of juist vanwege de marktwerking en de krappe arbeidsmarkt voor zorgprofessionals? Hoe het heet, waar het vandaan komt, waarom het wordt ingevoerd en hoe, het zal patiënt uiteindelijk een zorg zijn. Zolang hij eindelijk echt centraal staat en in zijn ogen de behandeling krijgt die hij verdient.
    nieuws
    Leiderschap
    8 juni 2009
    Walter van Hulst
    3-5 minuten leestijd
    ‘Veel banken hebben een soort bijna-dood-ervaring gehad. Toch moet de crisis misschien nog maar even doorsudderen, dan raakt de financiële wereld er echt van doordrongen dat we niet terug kunnen naar business as usual. De meeste burgers begrijpen dat, maar dat bewustzijn leeft nog lang niet bij alle bankiers.’ Dat zei directievoorzitter Peter Blom van de Triodos Bank vrijdag 5 juni tijdens het seminar 'Leiderschap voor een duurzame wereld' in Den Haag met als speciale gast de Dalai Lama.
    interview
    13 februari 2009
    Walter van Hulst
    7-11 minuten leestijd
    ‘De kredietcrisis heeft voor iedereen pijnlijk zichtbaar gemaakt hoeveel schade het virus van de haast kan aanrichten. Maar uit de chaos zal weer een nieuwe orde voortkomen.’ Dat stelt Carl Honoré, journalist voor onder andere The Guardian en The Economist en auteur van het boek Slow. Sinds het voor het eerst verscheen, in 2004, heeft hij alleen maar méér tekenen van een diepe wens tot verandering zien opborrelen. Overal ter wereld, op allerlei terreinen. ‘Ik ben een geboren optimist. Elke crisis biedt nieuwe kansen, is vaak een voorbode van een nieuw tijdperk.’
    achtergrond
    Algemeen management
    16 januari 2009
    Walter van Hulst
    4-6 minuten leestijd
    'Slow Management aflevering 7' is verschenen. Het nummer heeft het thema Tijd. Frederick Taylor bestempelde begin vorige eeuw de factor tijd tot uitgangspunt. Als uitvloeisel van zijn manier van denken worden nog steeds tal van methoden en modellen gebouwd om organisaties te ‘vangen’ in de tijd. Een misvatting, want het leidt tot een verschraalde, door regels afgebakende wereld. In haar jongste nummer stelt Slow Management de vraag: is tijd geld?
    nieuws
    7 november 2008
    Walter van Hulst
    3-4 minuten leestijd
    Organisaties, pas op met ondeugdelijke persoonlijkheidstesten en vage trainingen ten behoeve van zelfontplooiing. Dat was de boodschap van het jaarcongres van de stichting Skepsis op 1 november onder de titel ‘Magisch bedrijfsleven’. Baat het niet dan schaadt het niet? Dat is niet altijd waar. Testen kunnen een foutief mensbeeld versterken of stereotyperingen creëren, stelt Patrick Vermeren, consultant-trainer en auteur van het boek ‘De HR-ballon’. En dubieuze cursussen van al even twijfelachtige groeperingen kunnen leiden tot psychoses of zelfs tot moord en doodslag. De voorbeelden zijn er.
    interview
    Coaching en trainen
    4 december 2006
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    Vraag van de cliënt: ‘Kan ik bij u terecht voor provocatieve therapie?’ Antwoord van de therapeut: ‘Hoe komt een stomme trut als jij aan zulke moeilijke woorden?’ Cliënt: ‘Ha, ik zit goed.’ Was getekend, Peter de Wit, geestelijk vader van de bekende strip Sigmund.
    achtergrond
    Coaching en trainen
    4 december 2006
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden