Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De voorjaarsworp (2): persoonlijke ontwikkeling

In het tweede deel van de serie over de boeken die dit voorjaar verschijnen, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Met boeken over mens en organisatie, ambitie, loopbaanbegeleiding, coaching en netwerken.

Hans van der Klis | 16 januari 2009 | 6-9 minuten leestijd

Binnen organisaties

Vaak gaan boeken over hoe managers een optimaal rendement kunnen halen uit hun ondergeschikten, maar in Haal meer uit je leidinggevende draaien Benno Diederiks en Piet Muijsert het om (Van Duuren, maart). Hun invalshoek: je hebt je leidinggevende niet voor het uitkiezen, maar je kunt wel relatie wel zo effectief mogelijk maken.

Bij Van Gorcum verschijnt in februari De Dialogische Organisatie waarin auteur Joep W.L. Wijsbek stilstaat bij de betekenis die mensen ontlenen aan het samen ergens aan werken binnen een organisatie. Wijsbek, afgestudeerd filosoof én psycholoog, is van mening dat de zingeving van een organisatie gevonden kan worden in drie kernvragen: wie zijn wij, waar komen wij vandaan en wat zijn onze ambities voor de toekomst? De antwoorden op deze vragen vormen de narratieve identiteit van organisaties, die bepaald wordt door de dialoog tussen de betrokken personen.

In de serie Versnellers van uitgeverij Academic Service verschijnt in april van Guy Peeters een nieuw deel met de titel 100 Teamversnellers,‘voor iedereen die vooruit wil’. Het is een handleiding hoe je de mensen uit je team optimaal kunt laten functioneren, zodat productiviteit, klantgerichtheid, rendement en betrokkenheid toenemen.

Op basis van hun eigen betrokkenheid bij de verkoop van het HR Shared Service Center door KPN hebben Frederique van den Berg Saparoea e.a. een praktische handleiding geschreven over dit onderwerp, Verkoop je hr! (Academic Service, maart). Het outsourcen van callcenter, loonadministratie en HR-afdeling door deze afdelingen naar de markt te brengen is een van de grootste operaties van deze aard geweest en biedt veel interessante inzichten in het onderwerp.

Joost Jolink, Fritz Korten en Thomas Verhiel hebben een boek geschreven over de manieren waarop bedrijven jong talent aan zich proberen te binden: ‘Jong talent management’ (Scriptum, april). Tot voor kort trokken bedrijven ongegeneerd de trukendoos met buitenlandse trips en andere lokkertjes open, maar door de recessie is dat lastiger geworden. Hoe zal de ‘war on talent’ zich voortzetten?

In Het wortel principe beschrijven Adrian Gostick en Chester Elton een van de belangrijkste kenmerken van een succesvolle manager: dat hij zijn medewerkers regelmatig ‘trakteert op een portie persoonlijke erkenning’ (Business Contact, mei). Dat idee is ontleend aan een jarenlange managementstudie onder meer dan 200.000 managers en medewerkers, bij bedrijven als Disney, DHL en KPMG.

Persoonlijk

In ‘De mythe van de lovejunk’ bindt een van de sterauteurs van Uitgeverij Thema, Bert van Dijk, de strijd aan met de behaagzucht waar veel mensen last van hebben (april). Het streven ervoor te zorgen dat iedereen je aardig, leuk en goed vindt heeft vaak een averechts effect, aldus Van Dijk, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat. Dit boek helpt je daaruit te ontsnappen.

Met Liever (g)een training introduceren Jos Arets en Boudewijn Overduin de Human Performance Improvement-benadering in Nederland, met veel aandacht voor het rendement van opleidingen en trainingen voor de organisatie. Een helder en praktisch boek, zo wordt ons beloofd (Academic Service, februari).

Marjon Oosterhout schreef een boek over hoe je je eigen talent kunt herkennen, benutten en ontwikkelen: Vliegen op eigen kracht (Business Contact, febnruari). Oosterhout werkte jarenlang bij grote organisaties als Shell, GE en ICI en heeft nu een eigen bedrijfje dat zich heeft toegelegd op leadership development, ‘Passion for talent’. Oosterhout houdt mensen voor dat zij moeten vertrouwen op hun eigen kracht en daar ook trouw aan moeten blijven: een sprinter wordt geen goede marathonloper en andersom.

Een van de laatste trends op het gebied van persoonlijke ontwikkeling is Mindfulness, een methode waarmee je gevoelens, gedachten, beelden en lichamelijke gewaarwordingen bewust toelaat tot je leven. Ger Schurink schreef er een boek over, dat in februari verschijnt bij uitgeverij Thema.

De creativiteitsgoeroe Sir Ken Robinson onthult in Het element wat het geheim is van succesvolle mensen (Het Spectrum, februari). Aan de hand van verhalen van grootheden als Richard Branson, Paul McCartney en Meg Ryan laat Robinson zien dat het niet van belang is of je je lagere school hebt afgemaakt, maar dat het belangrijker is je toe te leggen op datgene waar je goed in bent.

In ‘Groot, groter, JIJ’ heeft Rinze Terluin voor een wat esoterischer benadering gekozen (Paradigma, maart). Terluin houdt een pleidooi voor een andere blik op jezelf, zodat je je eigen ‘unieke creatiekracht’ kunt ontdekken en naar je ware zelf kunt toegroeien. ‘Groot, groter, JIJ’ zal je daarbij helpen.

Carrière

Bij uitgeverij Nieuwezijds verschijnt in februari een geactualiseerde editie van Welke kleur heeft jouw parachute? 2007/2008 van Richard N. Bolles, een van de populairste handboeken voor bananzoekers. Inmiddels zijn zo’n negen miljoen exemplaren van dit boek verkocht, dat hulp biedt bij de drie centrale vragen waarmee elke banenzoeker te maken krijgt: wat (wil ik, kan ik etc.), waar (wil ik werken, wonen, leven) en hoe (krijg ik de werkgever te spreken, voer ik een sollicitatiegesprek enzovoort).

‘Door de wol geverfd’ van Margriet Bienemann, Rupert Spijkerman en Martin Reekers is eveneens een geactualiseerde editie, en wel van een boek dat eerder onder een andere titel verscheen: ‘De Seniorcode’ (Thema, april). ‘Door de wol geverfd’ speelt in op de toenemende interesse bij bedrijven voor ervaren professionals en gaat over loopbaanontwikkeling bij deze groep.

Ook A.W. Bruna heeft een boek in voorbereiding dat specifiek op dit actuele onderwerp is gericht: ‘Levenswerk, doorwerken met passie na je pensioen’ van Anna Beeftink (maart). De schrijfster heeft voor een wat populairdere aanpak gekozen, met interviews met BN’ers als Jan Terlouw en Dick Bruna.

Coaching

Ruim een maand voor verschijnen van het eerste deel staat de Help!-Coaching Bibliotheek van Marijke Lingsma en Aty Boers al in de top tien van best verkochte boeken. In deze ringbandserie, een uitgave van Multi Media Coach, bieden de auteurs praktische handreikingen en inspirerende one-liners voor de coachingspraktijk. Een geheide bestseller, gezien ook het succes van de Coachingskalender. De twaalf delen verschijnen in de loop van dit jaar, met om de twee maanden twee nieuwe deeltjes.

‘Lachen met lef’ is de titel van het boek dat Anneke Dekkers en Karin de Galan schreven over ‘provocatief coachen’, een methode die elementen als humor, warmte en uitdaging combineert (Pearson Education, april). Het boek gaat vergezeld van een DVD, dus de methode wordt ook aanschouwelijk gemaakt met behulp van 24 fragmenten van zes verschillende coaches die de confrontatie niet schuwen.

Nuttig kan ook het boek van Jack de Waard en Bart Godding zijn, ‘Coaching zonder grenzen - Effectief leidinggeven aan Juan, Fatima en Thomasz’ (Haystack, mei). Je kunt de laatste jaren bijna geen krant openslaan of er staat wel een artikel in over integratie, maar als er één plek is waar mensen met elkaar om leren gaan, is het wel de werkvloer. De Waard en Godding, auteurs van het succesvolle boek Coaching aan de lopende band, beschrijven in hun nieuwe boek hoe je miscommunicatie en conflicten op de werkvloer voorkomt.

Netwerken

Ook het onderwerp netwerken mag niet ontbreken in dit korte bestek. Bij Haystack verschijnt eind mei ‘Borrelbabbelen’ van Hugo Vos, een luchtige handleiding voor netwerken tijdens borrels. Vos laat zien hoe je succesvol borrelbabbelt! Hoe knoop je een luchtig gesprek aan? Hoe dump je een vervelende gesprekspartner? Hoe herstel je van een blunder?

Een nieuwe manier van netwerken vindt tegenwoordig online plaats, op sociale netwerken als Hyves en LinkedIn. Bij Het Spectrum verschijnt in februari in de Volkskrant Banen-serie een boek van Huub van Zwieten, Bas van de Haterd en Tom Scholte onder de titel ‘Personal Brand.nl’, over hoe je de kansen van je online identiteit kunt benutten.

En tot slot verschijnt bij dezelfde uitgeverij, eveneens in februari, een nieuw boek van Rob van Eeden: ‘Netwerken: zo eenvoudig is het (niet)’ (Het Spectrum). Zijn visie: je moet anderen dingen gunnen zonder iets terug te verwachten. Pas dan zul je beloond worden.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden