Genomineerden Eric de Haan en Ed Stibbe geven antwoord op de vraag: waar moeten marketeers in 2025 op letten?
Klantgericht via de organisatiecultuur
Eric de Haan schreef samen met Jean-Pierre Thomassen Customer Experience, van cult naar cultuur. Hij roept op om klantgericht zijn in de hele organisatie te beleggen.
Hoed je voor eenvoudige, instrumentele oplossingen en wees je ervan bewust dat werken aan klantgerichtheid een complexe uitdaging is die vraagt om werken aan organisatiecultuur en aan organisatiecompetenties.
Het verbeteren van Customer Experience (CX) blijft te vaak bij losse initiatieven in delen van de organisatie die na verloop van tijd weer verdwenen zijn. Vaak zien we ook dat CX een ware cult is binnen specifieke afdelingen, zoals customer intelligence, het klantcontactcenter of marketing. Er worden veel inspanningen verricht en er zijn een hoop ‘spiegeltjes en kraaltjes’, maar zonder werkelijke resultaten.
Voorzichtigheidshalve kunnen we gerust stellen dat - net zoals met andere managementconcepten - minder dan de helft van alle CX-initiatieven slaagt. Ze hebben niet de gewenste effecten, ze worden tussentijds gestopt, veranderingen stranden bij de implementatiefase of ze worden na verloop van tijd teruggedraaid.
Dat komt omdat klantbeleving en het organiseren en implementeren ervan (customer experience management (CXM)), geen programma of project zou moeten zijn, geen specialisme, geen vrijblijvende aanpak en vooral niet het exclusieve werkterrein van frontofficeafdelingen en stafafdelingen. Het is een complexe uitdaging waar veel verschillende organisatieaspecten bij komen kijken. Het gaat immers om mensen, structuren, richting, hoger doel, kennis van de klant, innovatie en nog veel meer.
Duurzaamheid als groeikans
Ed Stibbe schreef samen met Marjolijn Meynen Duurzame verleiding. Zijn voorspelling voor het komende jaar:
Steeds meer bedrijven krijgen in 2025 te maken met duurzaamheidsregelgeving. De grote vraag is; zie je dit vooral als corvee, of als een unieke kans om het verschil te gaan maken? Wij zien duurzaamheid de komende jaren vooral als een grote groeikans. Mede vanwege alle nieuwe regels, stijgt de vraag naar duurzame diensten en goederen de komende jaren flink. Zeker in business to business.
Belangrijk dus dat marketeers zich proactiever met duurzaamheid bezig gaan houden. Ook omdat juist zij weten hoe je klanten kunt verleiden om andere keuzes te maken.
Dé uitdaging voor marketeers in 2025 zit ‘m in twee zaken. Ten eerste beter begrijpen hoe er in verschillende marktsegmenten naar duurzaamheid gekeken wordt. Want duurzaamheid kan je in onze ervaring aan iedereen verkopen, maar noem het vooral niet altijd duurzaamheid. Juist marketeers kunnen organisaties helpen met het verzamelen en delen van deze belangrijke kennis.
Dit is van groot belang voor de tweede uitdaging: het vertalen van duurzame ambities naar winnende waardeproposities. Incluis een aansprekend merkverhaal voor de klant, de wereld en het bedrijf. Juist marketing, met zijn voelsprieten midden in de maatschappij, en het creatief vermogen om een emotionele snaar te raken, kan zo de verduurzaming van onze samenleving helpen versnellen, en tegelijkertijd een concrete bijdrage leveren aan het succes van de onderneming.
Mini-magazine
Om je verder kennis te laten maken met de genomineerde auteurs en hun boeken kun je terecht op deze pagina.
Kom ook
Tijdens het event de PIM Marketingliteratuurprijs, kun je ook direct in gesprek met de auteurs. De uitreiking vindt plaats op 14 november 2024, bij Easyfairs in Gorinchem.
Aanmelden kan hier >