Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Michael Porter

‘Mijn theorieën zijn vaak niet meer dan een soundbite’

Bedrijven zullen zich in de toekomst moeten richten op de wisselwerking tussen strategie en de samenleving. Dat zegt Harvard-hoogleraar Michael Porter in een exclusief interview met Managementboek Magazine. Volgens Porter staan ondernemingen aan de vooravond van een doorbraak op het gebied van sociale verantwoordelijkheid. ‘Dat is van oudsher een terrein waarop het bedrijfsleven zich afzijdig houdt. Maar ik ben ervan overtuigd dat nieuwe manieren om te concurreren in toenemende mate zullen samenvloeien met innovaties om maatschappelijke problemen aan te pakken.’

Jeroen Ansink | 24 september 2012 | 2-3 minuten leestijd

Porter lichtte begin vorig jaar al een tipje van de sluier op in het Harvard Business Review-artikel ‘Creating shared value’ waarin hij beschrijft hoe je als organisatie zowel je strategische positie kunt verstevigen als een verschil in de samenleving kunt maken. ‘Shared value is zonder twijfel de meest belangrijke nieuwe strategische dimensie die we in een lange tijd hebben gehad,’ aldus Porter. Het omvat meer dan een mooi jaarverslag en bijdragen aan wat goede doelen: ‘Het laat zien welke strategische keuzes je kunt maken om maatschappelijke waarde te creëren door je te voegen naar menselijke behoeftes, in plaats van naar de eisen van de markt.’ Het concept zal volgens Porter tot een hele rits aan innovaties op het gebied van positionering, distributiekanalen, marktsegmentatie, en produktconfiguraties leiden. ‘Je zag dat idee al opgang maken in het boek ‘The fortune at the bottom of the pyramid ideeën’ van C.K. Prahalad uit 2006,’ aldus Porter. Daarin zette de inmiddels overleden University of Michigan-hoogleraar uiteen hoe multinationals op een sociaal verantwoordelijke wijze geld kunnen verdienen door hun producten te verkopen aan consumenten met minder dan twee dollar per dag. ‘Hoe kan een bedrijf de middelen ontwikkelen om deze gedeelde waarden te implementeren? Dat is voor mij de grootste intellectuele uitdaging van het moment.’

Bijkomend voordeel is dat strategie op die manier kan bijdragen aan een loyaler personeelsbestand. Porter: ‘Ik ben ervan overtuigd dat strategie een van de krachtigste motiveringen is die tot een manager tot zijn of haar beschikking kan hebben. Mensen willen deel uitmaken van een organisatie die uniek en onderscheidend is.’

In het interview spreekt Porter tevens zijn frustratie uit over de versimpeling in de managementliteratuur. De bedriegelijke eenvoud van zijn inzichten heeft er paradoxaal genoeg toe geleid dat hij wellicht de meest bekende en tegelijkertijd minst begrepen managementdenker van het moment is. Dat betekent dat meer dan dertig jaar na zijn baanbrekende ‘Competitive advantage’ zijn theorieen nog steeds geen gemeengoed zijn. ‘Zo’n beetje iedere manager die ik tegenkom heeft gehoord van het vijfkrachtenmodel of de waardenketen. Maar ze zien niet hoe de verschillende delen van mijn werk in elkaar passen. Met als gevolg dat mijn theorieën vaak niet meer zijn dan een soundbite. Dat is een blijvend probleem, omdat elke nieuwe generatie managers deze lessen opnieuw moet leren.’ In de moderne samenleving wordt dat een steeds moeilijker opgave, aldus Porter. ‘Iedereen heeft een korte concentratieboog, niemand heeft tijd. Vandaar dat ik nog steeds toespraken houdt om de basisbegrippen uit te leggen. Dan zie je dat mensen na een uur of twee echt een aha-erlebnis krijgen.’

(Lees het hele interview in het oktobernummer van Managementboek Magazine)

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is financieel-economisch journalist en werkt in New York als correspondent voor FEM Business, Management Team, Forum en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden