Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Zomerlezen - Cor Molenaars keuzes voor de vakantie

Het is weer zover, wat nemen we mee op vakantie? Het is altijd een dilemma om te kiezen tussen een vakboek of een leesboek. Misschien is er een boek dat leuk is om te lezen, maar toch een vakboek is?

Cor Molenaar | 3 juli 2019 | 2-3 minuten leestijd

Ik kies dan voor het boek van Hannah Fry: Algoritmes aan de macht. Het klinkt technisch, maar dat is het zeker niet. Het boek leest vlot over allerlei toepassingen van algoritmes in diverse gebieden. Meteen is de kracht van een algoritme duidelijk, maar ook komen de ideeën als vanzelf.

Een ander leuk boek is van Ming Zeng over Alibaba, maar dat niet alleen. Het is een boek hoe je tegenwoordig technologie kunt toepassen. Van ‘doing digital' naar ‘being digital'. Wist u bijvoorbeeld dat Alibaba al een miljard Algoritmes heeft en er iedere dag ongeveer 1 miljoen bijkomen? Hoe kan je dan nog concurreren zonder een algoritme of met een handje vol. Dit Engelstalige boek lees vlot, maar soms moet je wel stoppen om het allemaal even te laten bezinken. Heerlijk voor een rustige vakantie en voor nieuwe inspiratie. Smart business. What Alibaba's success reveals about the future of strategy.

Ook wil ik mijn eigen boek melden. Het einde van concurrentie, zakendoen in de platformeconomie. Leest vlot en is toepassingsgericht. De meeste platformen zijn niet competitief en zijn hooguit succesvol voor de eigenaren. Multi-sided platformen zorgen voor ‘matching' van vraag en aanbod en zijn daarom disruptief in iedere markt. Het boek is bedoeld als een ‘eye opener', maar ook meteen als een waarschuwing. Niet meedoen, te laat meedoen heeft consequenties.

Ten slotte een boek over tunnelvisie en te laat reageren op marktveranderingen van

Rito Siilasmaa, De veerkracht van Nokia. Hoe marktdominantie verloren ging en het bedrijf een nieuwe toekomst bouwde. Ieder boek is een aanrader en zal niet alleen inspiratie geven tijdens uw vakantie maar ook daarna als u zich beraadt over de plannen voor 2020.

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Tevens is hij o.a. jurylid van de NIMA jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van De kracht van platformstrategie, Het einde van winkels?, Kijken, kijken … anders kopen en verschillende andere boeken.

Over Cor Molenaar
Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy, voorzitter van het RFID platform Nederland, en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk). Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de reail als de dienstverlening. Tevens is hij o.a. jurylid van de NIMA jaarprijs en lid van het examencollege van NIMA. Hij is auteur van een aantal boeken w.o. 'Internet overleven', '(e)marketing', 'Het nieuwe winkelen' en nu dus 'Het einde van winkels?'. Zie voor meer info ook www.heteindevanwinkels.nl.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden