Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Perspectief

In de hal van de school van mijn dochter staat een tijdmachine. Die is... ‘niet echt’ zegt mijn dochter. En terwijl ze dat zegt vraag ik me af of dat uitmaakt. Want die tijdmachine biedt een perspectief op hoe dingen geworden zijn zoals ze zijn. En hoe dingen werken. Het is een bril om naar het nu - en naar de toekomst - te kijken.

Mirjam van der Linden | 22 oktober 2024 | 1-2 minuten leestijd

‘Effectieve leiders weten waar hun organisatie vandaan komt, en dus ook wanneer die moet veranderen’, zegt Rik Peters in het oktobernummer van Managementboek Magazine. Het gaat over zijn boek Learning histories. Over het belang van het verleden voor de koers en cultuur van je organisatie. Maar dat is niet het enige perspectief waarmee je organisaties kunt bekijken. Neem de lange termijn: Wat heeft jouw organisatie over 100 jaar betekend? Of bekijk het van... buitenaf, zoals Renske Leijten jarenlang deed met de Belastingdienst. Zijn daar misschien lessen te leren? Als ik turf hoe vaak de toeslagenaffaire de laatste jaren genoemd werd als voorbeeld in managementboeken, is het antwoord vermoedelijk een volmondig: Leuker kunnen we het niet maken.

Haak eens aan bij je eigen innerlijke kind, en pak je Lego er weer eens bij. Of wissel van een perspectief op het individu naar dat van (starre) werkomgevingen. Zoals productiviteitsgoeroe David Allen toen hij zijn Getting Things Done-principes vertaalde naar teamniveau.

Het hele oktobernummer vindt u op deze pagina.

Managementboek Magazine bestaat al langer dan Managementboek.nl. Bijna vanaf het begin was Stefan Verwey een vaste waarde. In 2020 ging hij met pensioen, en hij overleed op 19 september 2024. Een verleden om even bij stil te staan. In mijn herinnering hield Stefan ons met zijn licht ironische beschouwingen op lezers, boekwinkels en het boekenvak met beide benen op de grond. In elk nummer een knipoog naar de relativiteit van dingen, van onszelf. Een perspectief dat wij al even misten, maar bij deze gelegenheid nog een keer terugbrengen.

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden