Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Krachtvoer voor Ondernemers

In Krachtvoer voor Ondernemers bundelt Jan Frens een selectie van prikkelende en uitdagende artikelen die elk niet meer dan een paar minuten leestijd vragen. Bij wijze van teaser deelt hij een van de artikelen.

Jan Frens | 8 november 2021 | 3-4 minuten leestijd

Je bent ondernemer en daar horen unieke eigenschappen bij. Een manager is daarentegen van een totaal andere ‘soort’. Dat wringt, en als jij je in je eigen bedrijf als manager gaat gedragen dan word je daar beslist niet gelukkig van.

Het verschil

Een ondernemer en een manager lijken hetzelfde belang te hebben. Ze streven immers beide doelen van de onderneming na. Het verschil zit hem in de wijze waarop die doelen worden bereikt.

Als ondernemer heb je een langetermijnvisie voor, en een langetermijnbelang in de organisatie. Jij neemt ondernemersrisico. Je innoveert of, als je dat door omstandigheden niet doet, weet je dat je daarin tekort schiet. Je zet je hele persoonlijkheid in, of dat nou effectief is of niet. De essentie van een manager is dat hij jouw strategie uitvoert.

Een manager gedraagt zich als volger. Een ondernemer is per definitie leider.

Het is zomaar gebeurd

Het kan je zomaar overkomen dat je als ondernemer in een managersrol terecht komt.

Medewerkers verwachten een manager die hen aanstuurt. Zo zijn ze dat gewend. Dus vragen ze jou om structuur, instructies en besprekingen. Wanneer je denkt dat je daaraan tegemoet moet komen – je hebt immers het beste met je medewerkers voor – ben je je ongemerkt in een managersrol aan het manoeuvreren.

Overigens vind je in de meeste boeken die je leest geen ander beeld van ‘hoe het hoort’. De meeste vakliteratuur is namelijk door en voor managers geschreven.

Niet zo gek dat je je tot managersgedrag laat verleiden. Helaas zijn de gevolgen voor je bedrijf enorm.

Je creëert afhankelijkheid

Als manager stuur je dagelijks op te behalen resultaten. Je structureert het werk, controleert de output en je vermijdt risico’s. Je blijft zelf netjes binnen de lijntjes en omdat medewerkers jouw voorbeeld volgen zullen zij dat ook doen. Het is de dood voor eigen initiatief. Medewerkers zullen niet in actie komen totdat je een opdracht hebt gegeven.

Je doodt de creativiteit van je werknemers

Veel medewerkers vinden hun werk een kwestie van ‘moeten’. Ze hebben geen keus. Een manager vertelt ze wat er gedaan moet worden en controleert de resultaten. De maandelijkse salarisbetaling staat daar als beloning tegenover.

Daar komt geen intrinsieke motivatie bij aan te pas. Je krijgt een opdracht van de baas en die voer je uit. Vrijheid, als de intrinsieke motor van creativiteit, is ver te zoeken. Hiërarchie doodt creativiteit.

Je gaat het werk van de medewerker doen

Als ondernemer streef je naar het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. In je rol als manager controleer je het werk van medewerkers.

Je zult dan altijd met verbeteringen kunnen komen. Als je je commentaar communiceert – en waarschijnlijk lukt het je niet om het voor je te houden – zet je een neerwaartse spiraal in werking. Een medewerker zal de volgende keer minder zijn best doen want jij haalt de fouten er toch wel uit.

Je ondermijnt je leiderschap

Doordat je jezelf gelijk stelt met eventuele andere managers in je bedrijf, ondermijn je je leiderschap. Van een leider wordt immers leiderschapsgedrag verwacht.

Je wordt onzeker

Je bent niet voor niets ondernemer geworden. Nu bevind je je echter in een positie waarin je dingen moet doen die je helemaal niet leuk vindt. Dus ga je uitstelgedrag vertonen.

Dat uitstelgedrag neem je jezelf kwalijk en je vindt dat je tekortschiet. Dat schaadt vervolgens je zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je anderen niet meer durft aan te spreken op hun tekortkomingen.

Kortom, de groei van je bedrijf stagneert, jij zit op slot en je bent niet gelukkig. Blijf dus jezelf: de unieke ondernemer die de dingen doet op zijn manier.

Over Jan Frens

Jan Frens (1963) werd al op jonge leeftijd ondernemer. Hij richtte met succes meerdere bedrijven in verschillende branches op. Hij besloot zijn kennis en ervaring om te zetten in specifieke programma’s voor ondernemers. Binnen Loyal Partners ondersteunt hij daarmee sinds 2007 talloze ondernemers op een unieke wijze.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden