Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Van woorden naar daden - Een gids voor een inclusieve organisatie

In het huidige dynamische organisatielandschap vertaalt het streven naar een divers personeelsbestand zich niet automatisch in een inclusieve werkplek. In ‘Van woorden naar daden’ van het Inclusion, Diversity, Equity & Access (IDEA) Center van de Erasmus Universiteit Rotterdam, duiken de auteurs in de nuances van het creëren van een inclusieve omgeving.

Semiha Denktaş | 19 december 2023 | 2-3 minuten leestijd

Van woorden naar daden theoretiseert niet alleen; het biedt praktische inzichten en strategieën om organisaties te transformeren in een omgeving die niet alleen divers is, maar ook rechtvaardig, toegankelijk, inclusief en uiteindelijk leuker voor iedereen. Aan de orde komen o.a. inclusief HR-beleid, inclusieve organisatiecultuur en communicatie, en inclusief leiderschap.

Versnellers, polarisatie en tegenbewegingen

In een samenleving die worstelt met mondiale bewegingen als #MeToo en #BlackLivesMatter, neemt het IDEA Center lezers mee op een reis met toegankelijke voorbeelden over inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid. Van de wereldwijde weerklank van de tragische dood van George Floyd tot de verstrekkende gevolgen van de COVID-19-pandemie: We beschrijven de grimmige realiteit die de dringende behoefte aan inclusiviteit in alle facetten van ons leven heeft onderstreept.

De weg naar inclusiviteit is echter niet zonder uitdagingen. Terwijl de wereld neigt naar vooruitgang, is er tegelijkertijd sprake van een toename van polarisatie en tegenbewegingen. Van debatten over kwesties als abortus en het homohuwelijk tot de verontrustende acceptatie van islamofobie en antisemitisme; het IDEA Center erkent deze hindernissen. Toch benadrukt het dat deze uitdagingen het belang van het aanpakken van kwesties die verband houden met inclusie, diversiteit, rechtvaardigheid en toegankelijkheid alleen maar vergroten.

Ervaringen en inzichten IDEA Center

De kern van deze transformatieve gids wordt gevormd door het IDEA Center van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het centrum is voorstander van gelijke kansen en rechtvaardigheid en hanteert een integrale aanpak. Van het ontleden van uitsluitingsbarrières tot het bestrijden van impliciete vooroordelen: wij bieden niet alleen theoretische kaders, maar ook uitvoerbaar beleid, evenementen en activiteiten. Voor leerlingen op de basis- en middelbare school via ons Outreach programma, voor onze studenten en voor onze medewerkers.

Inclusief HR-beleid

Een van de hoofdstukken van de gids belicht het cruciale domein van inclusief HR-beleid. Door individuele ondersteuning te combineren met systemische verandering heeft het centrum innovatieve oplossingen ontwikkeld. Een voorbeeld is onze e-learningmodule over inclusieve werving en selectie, een hulpmiddel dat is ontworpen om de impact van onbewuste vooroordelen in elke stap van het proces te verkleinen.

Een holistische benadering

De alomvattende strategie van het IDEA Center richt zich op elk facet van een organisatie, van HR-beleid en leiderschap tot onderzoek, communicatie en outreach. Het is een oproep tot actie voor organisaties om inclusiviteit niet als modewoord te omarmen, maar als een transformatieve reis.

Inzichten en begeleiding uit de echte wereld

De gids wisselt af tussen het bieden van essentiële inzichten en het aanbieden van praktische hulpmiddelen. Lezers vinden uitleg over de belangrijkste concepten, naast een glimp van het eigen teambuildingtraject van het IDEA Center. Van woorden naar daden is meer dan een boek; het is een tastbare hulpbron voor organisaties om interventies en beleid te ontwerpen, te implementeren en te evalueren die de weg vrijmaken voor een werkelijk inclusieve toekomst.

Over Semiha Denktaş

Semiha Denktaş is hoogleraar gedragswetenschappen, onderzoeksdirecteur Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en Chief Diversity Officer op de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden