Als kind wilde ik aerobicslerares en toneelspeelster worden. Tóch ben ik uiteindelijk bij een grote financiële dienstverlener terecht gekomen als financial controller. Ik heb het geluk gehad dat ik heb gewerkt met diverse leidinggevenden die mij juist uitgesproken waardeerden als een atypische financial. Dat is een belangrijke bron geweest voor mijn verkregen inzicht in de onschatbare waarde van talentenwerk.
Talentengesprekken
Als financial ken ik de waarde van tastbare prestatie-indicatoren. Dus, hoe maak je van zoiets abstracts als talenten een match met de meer concrete werkzaamheden van de dagelijkse praktijk? Daarvoor heb ik een eenvoudige, maar systematisch opgebouwde methode ontwikkeld. In de praktijk herkenbaar door de twee typen talentengesprekken.
Je gaat hierbij met elkaar in gesprek; want wat voor je omgeving heel duidelijk is, kan voor jezelf een blinde vlek zijn. Vaak komt dat omdat jouw talenten voor jou vanzelfsprekend zijn. Het doel van Talentengesprek I (de verkenning) is om bewustwording te creëren van het feit dat vanzelfsprekende vaardigheden tot het talentenpalet gerekend mogen worden. Het doel van Talentengesprek II (de verdieping) is om inzicht te krijgen in welk soort taken iemands talenten het best tot hun recht komen.
het talentenbeleid
Het is natuurlijk hartstikke fijn als de talenten van medewerkers goed tot hun recht komen bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Laten we tegelijkertijd niet uit het oog verliezen dat het doel van een organisatie (afdeling) is om een bepaalde klantbehoefte te bevredigen. Er moet dus een logische relatie zijn tussen de missie of functie van de organisatie en de manier waarop de talenten van de medewerkers worden aangesproken. In mijn boek Talent-en-werk leg ik uit hoe je deze gewenste relatie vertaalt in een talentenbeleid. Daarin breng je in kaart welke eigenschappen en vaardigheden er idealiter nodig zijn om de werkzaamheden met de gewenste kwaliteit en doelmatigheid uit te voeren. Dit helpt je om de uitkomsten van de talentengesprekken te matchen met de behoefte van de organisatie.
De talentencyclus
Vanuit het perspectief van het talentenwerk, heb ik de personeelscyclus in 4 stadia ingedeeld: bedoelen, behartigen, bevrijden en benaderen. Het stadium waarin iemand zich bevindt, is afhankelijk van de mate waarin zijn of haar talenten overeenkomen met het talentenbeleid. Ieder stadium van de talentencyclus vraagt weer om een andere manier waarop aanspraak wordt gemaakt op (latente) talenten. In mijn boek beschrijf ik per stadium een aantal praktische werkvormen om de talenteninzet te optimaliseren.
Bedoeld leven
Het is leuk om bezig te zijn met activiteiten die binnen het gebied van je talenten en affectie liggen. Als je daarmee bezig bent, dan handel je dichtbij of zelfs vanuit je essentie. Wanneer dat het geval is, dan vliegt de tijd en levert het je een positieve mindset op.
Op mijn 33e jaar ontdekte ik dat ik vooral bezig was geweest met het voldoen aan (door mijzelf veronderstelde) verwachtingen van anderen. Ik was overspannen. Van mijn werkgever heb ik destijds een waardevol geschenk ontvangen in de vorm van (life)coaching. Dat traject was voor mij de eerste stap in het ‘thuiskomen’ in mijzelf. Ik hoop dat Talent-en-werk, met de door mij verkregen inzichten, een inspiratiebron is voor anderen.
Over Annemarie Rajak
Annemarie (1979) is getrouwd, moeder van 3 kinderen en is al van kinds af aan gefascineerd door de manier waarop de innerlijke belevingswereld tot expressie komt. Ze is dochter van een professioneel judoka en een moeder met een groot autodidactisch vermogen, die haar beroepscarrière uiteindelijk als boekhouder heeft afgesloten.
Nadat Annemarie in een vroeg stadium stopte met de studie tot creatief therapeut, besloot zij voor baan- en inkomenszekerheid te gaan. Zonder enige voorkennis over boekhouden en economie, begon ze aan de HEAO-studie Accountancy (waar ze het vak organisatiepsychologie het leukste vond). Na het eerste jaar besloot zij om de kennis over de financiële bedrijfshuishouding via een andere weg te vergaren: eerst basiskennis opdoen via een verkorte MBO+ studie in de financiële administratie, die gepaard ging met een studie middle management. Toen ze eenmaal als boekhouder aan het werk was, heeft zij in de avonduren Praktische Bedrijfskunde en HEAO Bedrijfseconomie gestudeerd. Snappen en doorgronden waardoor dingen gaan zoals ze gaan, is het belangrijkste kenmerk van haar studiediscipline. Zo hebben haar liefde voor Amerikaanse oldtimers en de diverse auto restauratieprojecten waar haar man mee bezig was, haar zelfs aangezet tot het volgen van een vrijetijdscursus autotechniek.
Naast haar werk op verschillende financiële afdelingen, heeft zij een aantal jaar sport- & yogalessen gegeven. Ook heeft zij bij Ted Troost en Eric Elbers diverse masterclasses gevolgd over haptonomie in de dagelijkse praktijk. In die periode heeft zij (her)ontdekt dat er in haar affecties en talenten zaten op het gebied van coaching en begeleiding. Dat was aanleiding om de gelijknamige studie te volgen, als snel gevolgd door een NLP-opleiding. Vanuit haar rol als financial controller heeft ze haar affiniteit, talent en kennis op het gebied van coaching in de praktijk mogen brengen bij haar werkgever (een grote financiële dienstverlener).
In 2023 is zij, parallel aan haar dienstverband, haar eigen bedrijf begonnen. Maar al ruim voor dat moment is zij begonnen aan het ontwikkelen van een eenvoudige, maar systematisch en weldoordachte methode om de innerlijke belevingswereld via talenten tot uiting te laten komen in de (zakelijke) buitenwereld. Het eindresultaat daarvan is Talent-en-werk.
Door de combinatie van enerzijds haar kennis en ervaring binnen financiële afdelingen en anderzijds haar coachingsvaardigheden, is Annemarie goed in staat om abstracte (inter)persoonlijke vraagstukken te vertalen naar praktische toepassingen op de werkvloer. Zij kan het abstracte tastbaar maken; een kwaliteit die onmisbaar is voor (team)coaching in de financiële sector, maar zeker ook daarbuiten!