Soms ben je zo intensief bezig met een onderwerp dat je je niet realiseert dat er nog veel mensen zijn die weinig over dit onderwerp weten. Ik houd me bijvoorbeeld al zo’n vijfentwintig jaar bezig met e-learning. Ik was dan ook verbaasd toen Geerhard Bolte van Uitgeverij Haystack mij benaderde met de vraag of ik geen boek wilde schrijven voor professionals die willen starten met e-learning, maar het lastig vinden om daadwerkelijk te beginnen. Volgens Geerhard zijn er best wel wat leidinggevenden van bedrijven en instellingen of HR-professionals met ambities, maar weinig expertise, op dit terrein. Bovendien zou deze doelgroep in ongeveer een uur ‘bijgepraat’ moeten worden en in de ‘actiestand’ moeten komen.
Meerdere vormen
Ik hoop dit te bereiken met Van start met e-learning in 60 minuten. Ik begin de uitgave met een afbakening van het fenomeen ‘e-learning’. Hoewel dit concept al vijfentwintig jaar bestaat, zijn er nogal wat eenzijdige beelden in omloop. Zo wordt ‘e-learning’ vaak gelijkgeschakeld aan een onlinecursus die je in je eentje moet volgen. Er wordt daarom weleens gesproken over ‘een e-learning’. Dit is een hardnekkige misconceptie, omdat we meerdere vormen van e-learning kennen.
Het is dan ook relevant om helder te hebben wanneer je kiest voor welke vorm van e-learning. Een onlinecursus die medewerkers in eigen tijd en tempo kunnen volgen, is heel flexibel. Maar als veel van jouw medewerkers slecht in staat zijn om hun eigen leren te organiseren, dan is de kans groot dat zij voortijdig stoppen met deze cursus. Daarom geef ik in mijn boek ingrediënten voor het maken van keuzes voor vormen.
Drijfveren
Verder valt in de praktijk op dat arbeidsorganisaties en instellingen lang niet altijd duidelijk hebben wat zij met e-learning willen bereiken. Ik adviseer dan ook om bij de start goed na te denken over welke drijfveren jullie voor e-learning hebben. Uiteraard wil je bepaalde organisatiedoelen na streven, zoals sneller kunnen innoveren. Maar je kunt dankzij e-learning ook beter willen inspelen op de diversiteit aan expertise in je organisatie. Zo zijn er meer drijfveren te onderscheiden.
Leertechnologie
Als je aan de slag gaat met e-learning, zul je ook moeten investeren in technologieën die het leren mogelijk moeten maken. Kies je voor een leermanagementsysteem of voor een performance support systeem? Of beiden? En zijn er nog meer ‘leertechnologieën’ te onderscheiden? Eén van de tips die ik geef bij het kiezen van passende technologieën is: check of de leertechnologie bewezen didactische principes kan faciliteren. En test de leertechnologie met verschillende groepen gebruikers, voordat je deze aanschaft.
Rekening houden met
Wil je e-learning gaan toepassen? Realiseer je dan ook dat er verschillende aspecten zijn waar je rekening mee moet houden. Het is bijvoorbeeld van belang dat realistische vraagstukken startpunt zijn van het leren, ook bij e-learning. Verder heb je onder meer ook te maken met zaken als privacy van gebruikers.
De term ‘e-learning’ bestaat, zoals gezegd, al zo’n vijfentwintig jaar. Het is echter een vakgebied dat volop in ontwikkeling is. Dankzij technologische ontwikkelingen zoals AI, maar ook door veranderende inzichten over hoe mensen leren.
Wil je hier meer over weten? Wil jij ook aan de slag met e-learning? In Van start met e-learning in 60 minuten lees je meer om een goede start te maken.
Over Wilfred Rubens
Wilfred Rubens houdt zich bezig met ict en leren voor werkgevers als BVEnet, KPMG Consulting, Gilde Opleidingen en de Open Universiteit. Sinds 2015 is hij is werkzaam als zelfstandig adviseur en projectleider. Rubens is redactielid van e-learning.nl en treedt regelmatig op als dagvoorzitter, spreker, workshopbegeleider en gastdocent over e-learning.