Online trainen van Karin de Galan is vooral gericht op vaardigheden en wat minder op trainingen waarbij kennisoverdracht centraal staat. Wie daar geen moeite mee heeft, kan gebruik maken van de aanpak en de vele nuttige tips van de auteur.
In Trainingen ontwerpen, een eerder boek van De Galan, legde ze al heel duidelijk uit hoe haar didactisch model er uitziet. Een glijbaan waarbij de lerende eerst te maken krijgt met: confronteren, reflecteren en introduceren en vervolgens met: weten, snappen en kunnen. Parallel met deze laatste drie vaardigheden liepen de volgende oefeningen: uitleg, tussenoefening en kernoefening.
Ik was verrast dat De Galan deze glijbaan opnieuw introduceerde in haar nieuwe boek Online trainen. Verrast in de zin van: totaal niet aan gedacht. Ik moet zeggen dat structuur bij online trainen van het grootste belang is en dat het model van De Galan daar een goed middel voor kan zijn.
In Online trainen krijgt de lezer het didactisch model uitvoerig uitgelegd en worden de links gelegd naar het online trainen, hoewel niet uitvoerig. Ik was aangenaam verrast dat het niet ging over allerlei software en knoppentrainingen zoals: hoe je je scherm kunt delen. Nee, in dit boek staat de didactiek centraal. Voor de mensen die al bekend zijn met het didactisch model van De Galan kan er sprake zijn van de nodige herhaling. Zelf ik heb het ervaren als opfrisser.
Wat echter voor mij minder werkte was de nadruk in het boek op de vaardighedentraining. De auteur laat staat steeds checklists maken en vandaaruit worden allerlei oefeningen ontwikkeld. Ook de rollenspelen en het bekijken van bijbehorende videofragmenten waren om die reden voor mij niet interessant. Dat is wel belangrijk voor de lezer die verwacht een online kennistraining te gaan ontwikkelen: daar is dit boek duidelijk minder geschikt voor. Niet dat het er helemaal niet over gaat maar het kennisgerichte is duidelijk ondervertegenwoordigd.
Maar wie wel ondersteuning zoekt bij online vaardighedentrainingen zit met dit boek goed. De uitleg is duidelijk en wetenschappelijk onderbouwd. Een voorbeeld van dat laatste is dat De Galan kaders plaatst over een kleine wetenschappelijke verhandeling, bijvoorbeeld ‘Een checklist verhoogt het leren', waarin ze de essentie ervan optekent en voorziet van een grafiek over de onderzoeksresultaten.
Opvallend in het boek zijn de mensen die aan het woord komen. Trainers en deelnemers wisselen hun ervaringen uit in kleine stukjes tekst waardoor de lezer een verscheidenheid aan beelden en meningen tot zich krijgt.
De opbouw van het boek verloopt volgens het didactisch model van de auteur en kent drie aanvullende hoofdstukken: transfer van praktijkopdrachten, algemene trainersvaardigheden en tips.
Wie zou denken dat de tips twee bladzijden zijn met zo'n tien tips vergist zich. In ruim dertig bladzijden neemt De Galan haar lezers mee in allerlei wetenswaardigheden waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. De tip die ik eruit haalde was een muziekstandaard gebruiken, daar een A3-blok opzetten zodat je ook teksten kunt schrijven zonder te typen. Heel praktisch dus.
Al met al is Online trainen een goed bruikbaar boek dat vooral gericht is op vaardighedentrainingen en dat didactisch goed is opgebouwd.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.