In Ondernemers vs managers gaan de voetbalvrienden Erwin Frunt (ondernemer) en Hendrik Stiksma (manager) de strijd en het gesprek aan. Hoe kan het dat mensen die zoveel overeenkomsten hebben toch zo veel van elkaar verschillen? Na heel wat discussie en plagerijen tijdens de ‘derde helft’ over de vele clichés, besloten ze serieus op zoek te gaan naar het antwoord op de vraag: wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen managers en ondernemers? Maar ook: wat kunnen ondernemers en managers van elkaar leren en waar vullen ze elkaar aan?
Vooroordelen en clichés
Ondernemers vs Managers bestaat uit vier delen. Het eerste deel trapt af met de vooroordelen en clichés. Over ondernemers die impulsief zijn en vooral voor het geld gaan en over managers die voor zekerheid kiezen en het vermijden van risico’s. Wie heeft gelijk? Hoe ontstaan dit soort verschillen en wat is de invloed van je afkomst, het gezin waarin je opgroeit, de opvoeding en of je wel of niet gestudeerd hebt? En natuurlijk ook, wat is de rol van ‘money, money, money’? Voor het antwoord gingen de auteurs met tal van ondernemers en managers in gesprek.
Wetenschappelijke onderbouwing
Interessante en leuke gesprekken, maar de auteurs hadden toch het gevoel dat ze iets te veel in vooroordelen en aannames bleven hangen. Dus ging men voor het tweede deel van het op boek op zoek naar meer wetenschappelijke onderbouwing. Wat zegt de wetenschap over al die vooroordelen, en zaken als risicobereidheid, het gevaar van zelfoverschatting en het werken en beslissen op basis van ratio of intuïtie? Met als verrassende eindconclusie dat ondernemers en managers niet zo veel van elkaar verschillen als vaak wordt gedacht, maar ook met de constatering dat ‘Een ondernemer van niets iets kan maken. De kracht van een manager is dan van iets weer iets groters maken.’
Droom van ondernemerschap
Is ondernemerschap aangeboren of kun je het leren? Een interessante vraag die centraal staat in het derde deel, evenals de droom van ondernemerschap die veel mensen hebben. Die droom blijkt al snel te vervliegen als men de vraag krijgt: ‘Ben je bereid € 50.000,- te investeren zonder achteraf te huilen dat je het wellicht kwijt bent?’ Bij jonge ondernemers valt op dat ze tegenwoordig meer bezig zijn met de bovenste laag van de piramide van Maslow, want ‘Ondernemen is nu meer een vehicle om je doel te bereiken dan een doel op zich.’
Strak pleidooi
In het vierde en laatste deel staan de auteurs stil bij de toepasbaarheid van hun bevindingen. Wat kunnen we met de opgedane inzichten en antwoorden? Met een strak pleidooi geven de auteurs aan waarom de expertise van een ondernemer dan wel manager essentieel is. Bij ondernemers gaat het om ideeën, simpel houden, extern gericht zijn, er in geloven, doen, met oog voor de lange termijn. Bij managers gaat vooral om overzicht houden, structuur aanbrengen, gedisciplineerde uitvoering, goed personeel aantrekken, implementeren, delegeren en rust en stabiliteit brengen. Twee zaken die elkaar prima aanvullen; bij de start van een bedrijf (eerste s-curve) het accent op ondernemen en bij de verdere groei van het bedrijf (tweede s-curve) het accent op managen. Het boek sluit af met de vraag: En jij, ben jij ondernemer of manager? Om daar achter te komen hebben de auteurs een test ontwikkeld die je online kunt doen.
De auteurs dagen elkaar uit
Ondernemers vs Managers is een vlot geschreven boek met aardige en herkenbare verhalen van ondernemers en managers. Ook een boek waarin de auteurs elkaar uitdagen en vertellen hoe zij zich door de jaren heen hebben ontwikkeld tot de ondernemer en manager die ze nu zijn. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting met de belangrijkste punten op een flipover. Door het boek heen passeren talloze uitspraken, wetenschappelijke inzichten en tips uit de praktijk. Van ‘Als ik had gestudeerd was ik niet zo succesvol geweest.’ en ‘Voor het geld kun je beter in loondienst gaan, gemiddeld verdien je daar meer.’ tot het treffende ‘Ik maak elke dag fouten, dat hoort bij besluiten nemen.’en ‘Waar leiderschap faalt, ontstaan trends en hypes.’ Kortom, een leuk boek voor iedereen die meer wil weten over de verschillen tussen ondernemers en managers.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.