Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

ROI of Social Media

Wie in de jaren negentig geen internet strategie had, werd afgerekend met lagere beurskoersen, het geld kon niet op. Tot na de internetbubble het geld op was. En vandaag de dag word je op zijn minst voor asociaal uitgemaakt als je niet iets in social media doet. Maar hoe weet je of je je marketing geld goed besteedt? Dat online activiteiten beter zijn te meten dan offline is geen nieuws. Maar ook in internetland is de heilige graal in de vorm van een integraal effectiviteitmodel dat de investeringen afzet tegen opbrengsten helaas nog niet gevonden.

Nick van Loendersloot | 9 april 2013 | 1-2 minuten leestijd

Maar er komt licht aan het eind van de tunnel nu maar liefst drie Amerikaanse auteurs met de ROI of Social Media komen. Eindelijk een standaardwerk waarmee je je CFO, die je al jaren beticht van spilzieke marketingcampagnes, om de oren kunt slaan. Met 300 pagina's in hardcover zal dat zeker hard aan komen.

Maar helaas geven geen van de drie auteurs het ROI-model voor social media. Verder dan een simpele definitiebeschrijving in hoofdstuk 10 en heel veel theorie komen ze niet. Het boek bevat dertien hoofdstukken en is verdeeld in vier secties: 1. Getting Started with Social Media ROI, 2.The Media Engagement Framework, 3. Practical Applications of Social Media ROI en 4. Where Does Social Media Go from Here?

Het bevat tal van voorbeelden en cases en duikt diep in de 'metrics'. Het geeft in hoofdstuk 11 in een 8-stappenproces aan hoe de social media strategie en de ROI te koppelen. Maar het blijft bij een proces en het blijft hangen in de strategie met een nimmer aflatende stroom van definities en parameters op weg naar de ROI. Een weg die in hoofdstuk 12 leidt naar de Social Media Metrics Tools providers. Het boek behandelt voornamelijk de kwalitatieve ontwikkelingen en schiet schromelijk te kort op de kwantitatieve.

Geconfronteerd met deze kritiek antwoordde Groves dat 'The deep dive into the formulas was a bit beyond the scope of the book'. Het is dus meer een zoektocht en 'een op weg naar'. Het komt niet verder dan een handreiking naar de hamvraag of en in hoeverre de social media dollar goed besteed is. Het boek is overigens zeker niet oppervlakkig en beschrijft tal van nuttige aspecten en parameters maar het geeft geen antwoord op wat de titel belooft.

Kortom een kloek boek voor liefhebbers van balbezit en circulatievoetbal. Technisch mooi beschreven maar de doelpunten ontbreken en daar gaat het toch om.

Over Nick van Loendersloot
Nick van Loendersloot is voorzitter van de examencommissie en docent marketingcommunicatie bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Guy Powell, Steven Groves, Jerry Dimos
ROI of Social Media

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden