Maar er komt licht aan het eind van de tunnel nu maar liefst drie Amerikaanse auteurs met de ROI of Social Media komen. Eindelijk een standaardwerk waarmee je je CFO, die je al jaren beticht van spilzieke marketingcampagnes, om de oren kunt slaan. Met 300 pagina's in hardcover zal dat zeker hard aan komen.
Maar helaas geven geen van de drie auteurs het ROI-model voor social media. Verder dan een simpele definitiebeschrijving in hoofdstuk 10 en heel veel theorie komen ze niet. Het boek bevat dertien hoofdstukken en is verdeeld in vier secties: 1. Getting Started with Social Media ROI, 2.The Media Engagement Framework, 3. Practical Applications of Social Media ROI en 4. Where Does Social Media Go from Here?
Het bevat tal van voorbeelden en cases en duikt diep in de 'metrics'. Het geeft in hoofdstuk 11 in een 8-stappenproces aan hoe de social media strategie en de ROI te koppelen. Maar het blijft bij een proces en het blijft hangen in de strategie met een nimmer aflatende stroom van definities en parameters op weg naar de ROI. Een weg die in hoofdstuk 12 leidt naar de Social Media Metrics Tools providers. Het boek behandelt voornamelijk de kwalitatieve ontwikkelingen en schiet schromelijk te kort op de kwantitatieve.
Geconfronteerd met deze kritiek antwoordde Groves dat 'The deep dive into the formulas was a bit beyond the scope of the book'. Het is dus meer een zoektocht en 'een op weg naar'. Het komt niet verder dan een handreiking naar de hamvraag of en in hoeverre de social media dollar goed besteed is. Het boek is overigens zeker niet oppervlakkig en beschrijft tal van nuttige aspecten en parameters maar het geeft geen antwoord op wat de titel belooft.
Kortom een kloek boek voor liefhebbers van balbezit en circulatievoetbal. Technisch mooi beschreven maar de doelpunten ontbreken en daar gaat het toch om.