Zij geven een duidelijke definitie van het nieuwe werken en beantwoorden de vraag of er binnen bedrijven al sprake is van nieuwe vormen van werken, hoe dat vorm krijgt en welke betekenis dat heeft voor de inrichting en besturing van bedrijven. Het boek haalde de shortlist voor de verkiezing van het Managementboek van het Jaar 2011.
Het kan u niet ontgaan zijn dat alle ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie maken, dat iedereen tegenwoordig met iedereen communiceert en dat alle informatie snel en onbeperkt toegankelijk is. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de manier waarop werknemers met elkaar en hun leidinggevenden omgaan, maar ook voor de voorkeuren en competenties van die werknemers.
De auteurs van Het nieuwe werken ontrafeld noemen deze twee ontwikkelingen Web 2.0 en Medewerker 2.0. In Deel 1 van het boek beschrijven zij de belangrijkste kenmerken van deze ontwikkelingen: Web 2.0 democratiseert, activeert, verbindt, vertijdelijkt, neemt belemmeringen weg en personaliseert en voor Medewerker 2.0 geldt 'we want it all and we want it now'. Wil een organisatie hierop in kunnen spelen, dan zijn nieuwe werkprincipes vereist: tijd- en plaatsonafhankelijk werken, sturen van medewerkers op resultaat, vrij toegang tot en gebruik van kennis, ervaring en ideeën, flexibele arbeidsrelaties. Zie hier de definitie van het nieuwe werken.
In Deel 2, de hoofdmoot van het boek, beschrijven de auteurs hoe het nieuwe werken in de praktijk vorm krijgt. Daartoe deden zij in opdracht van Stichting Management Studies onderzoek bij eenentwintig Nederlandse bedrijven die al experimenteren met het doorbreken van de traditionele werkconcepten. Zij brengen de aanleidingen in kaart om met het nieuwe werken aan de slag te gaan en de doelen, de beoogde opbrengsten.
Vervolgens lezen we hoe de verschillende bedrijven de vier principes proberen in te voeren, de uitdagingen die dat met zich meebrengt en de (onverwachte) voordelen. De analyse van de vindingen wordt afgewisseld met verschillende praktijkverhalen, die elkaar goed aanvullen.
De ondertitel van het boek 'Over Bricks, Bytes & Behavior' blijkt te slaan op de gebieden waarop belangrijkste veranderingen plaats vinden: huisvesting, technologie en HRM. Onderzoek naar de manier van implementatie leert dat het vaak niet zonder slag of stoot verloopt en daarom worden nog een aantal geleerde lessen gepresenteerd. In het laatste deel, de slotbeschouwing, is de eindconclusie is dat er geen integraal concept bestaat voor het Nieuwe Werken, dat het niet (allemaal) nieuw is, dat er niet 'one best way' is om ermee aan de slag te gaan en dat er vaak geen sluitende 'business case' te maken valt.
Maar de auteurs maken heel duidelijk dat 'niets doen' inmiddels geen optie meer is. Het boek is prettig overzichtelijk vormgegeven en in een leesbare gezond-verstand-stijl geschreven. Bent u (HR-)manager, dan geeft het u een goede oriëntatie om met het Nieuwe Werken aan de slag te gaan. Bent u zzp'er dan brengt u alle principes van het nieuwe werken waarschijnlijk al in de praktijk.
Over Anne-Mieke Vermeer
Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.