Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Overreden en verleiden: de psychologie van beïnvloeding

Overreden en verleiden. Als (junior) adviseur is dit een van de meest belangrijke thema’s in het werkveld. Hoe overtuig ik mijn opdrachtgever van mijn visie/advies? Hoe zorg ik ervoor dat ik werknemers ‘mee’ krijg in dit project? Op welke manieren word ik zelf beïnvloed? Allemaal vragen die regelmatig terugkomen tijdens intervisie bijeenkomsten of bij het bespreken van opdrachten met leidinggevenden of collega’s. Dus besloot ik mij wat meer te verdiepen in de wereld van het overreden en verleiden.

Jeroen Medema | 19 augustus 2014

En deze verdieping heb ik gekregen. In een slordige 270 pagina’s nemen de auteurs van ‘Overreden en verleiden’ je mee in de wereld van psychologie, het overreden en beïnvloeden. Van heuristieken tot priming, framing en nudges. En van het AIDA-model tot aan het Elaboration Likelihood model. Voor mij vele onbekende modellen en concepten, maar desalniettemin in mijn ogen enorm interessant. Toch heb ik over het lezen van dit boek langer gedaan dan gebruikelijk. Elke bladzijde die ik las was interessant, informatief met veel voorbeelden, maar het bleef steeds maar bij een aantal pagina’s per keer. Dit heeft alles te maken met de manier waarop dit boek is geschreven. Joop van der Pligt is hoogleraar bij de Universiteit van Amsterdam. Michael Vliek doceert op diezelfde universiteit. Het boek is dan ook op wetenschappelijke wijze geschreven en is geen ‘makkelijke’ page turner. Hoewel de vele voorbeelden en de (voor wetenschappelijke normen) luchtige manier van schrijven het een aangenaam te lezen boek maken, blijft mij toch het gevoel bekruipen dat ik aan het eind van het boek een pittig examen zal moeten maken. Alsof ik weer aan het studeren ben. Het is dus wel een boek waar je even voor moet gaan zitten. Maar voor het eerst in lange tijd heb ik echt genoten van een wetenschappelijk boek. In het begin van het boek introduceren van der Pligt en Vliek een model met factoren die een rol spelen bij beïnvloeding. Dit model vormt de basis en gelijk ook de rode draad van het boek. Het bestaat uit drie lagen: informatie, verwerking en uitkomst. Elk concept, model en idee wordt aan het eind van ieder hoofdstuk hieraan gerelateerd. Dit maakt de structuur van het boek duidelijk en overzichtelijk en draagt veel bij aan het begrip van de materie. Het wordt gelijk duidelijk waar de verschillende concepten geplaatst kunnen worden. De allerbelangrijkste vraag blijft echter; in hoeverre ben ik nu echt iets wijzer geworden? Waarschijnlijk heeft mijn positieve toon dit al wat verraden, maar dat idee heb ik zeker. Ik merkte dat ik inmiddels al bekend was met een flink aantal thema’s en concepten, maar in elk hoofdstuk heb ik een aantal nieuwe zaken geleerd. De verschillende ideeën, modellen en concepten worden enorm helder omschreven en verduidelijkt met vele herkenbare en aansprekende voorbeelden. Wat mij persoonlijk ook enorm aantrok in het boek waren de verschillende secties met dwarsverbanden die de auteurs leggen tussen de verschillende hoofdstukken. Hierdoor word je als lezer actief getriggerd om na te denken over wat je eerder hebt gelezen. Alles beschouwend, is het gezegde dat mij als eerste te binnen schiet ‘good things don’t come easy’. Voor iedereen die interesse heeft in de psychologie achter het overreden en verleiden is dit boek een aanrader. Mijn tip hierbij zou wel zijn om hier goed voor te gaan zitten. Geen boek voor op het nachtkastje, maar wel een die zeker het lezen waard is!

Over Jeroen Medema

Jeroen Medema is adviseur omgevingsmanagement bij WesselinkvanZijst. Als afgestudeerd bedrijfskundige en strateeg (BSc. International Business en MSc. Strategic Management in Tilburg) kijkt Jeroen het liefst naar organisaties en adviesvraagstukken in een breder perspectief. Hij is vooral geïnteresseerd in de interactie tussen partijen en de focus op de relatie tussen personen binnen organisaties. WesselinkVanZijst is een gespecialiseerd adviesbureau voor professioneel belangenmanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden