Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Geluk in zaken

Peter ten Hoopen komt uit de reclamewereld. Hij is verbonden als auteur en adviseur bij De Baak Managementcentrum VNO-NCW. Zijn boek 'Geluk in zaken' is interessant voor leidinggevenden en (staf)medewerkers.

Frans van Schijndel | 29 januari 2004 | 4-5 minuten leestijd

Samenvatting Het boek bestaat uit 3 delen. Hoe word ik een gelukkig mens (Deel 1), hoe wordt een organisatie gelukkig (Deel 2) en hoe verhoudt geluk zich met leiderschap (Deel 3)? De delen hebben telkens een zelfde structuur. Elk deel begint met 'Jezelf zijn': hoe gedraag je je respectievelijk als mens, organisatie en leider congruent met je kern, je gevoelens? In 'De waarden belichamen' wordt het veranderingsproces toegelicht. In 'Het licht zoeken' wordt besproken op welke manier en met welke methodes je dit proces kunt invullen. Om als mens jezelf te zijn, moet je vooral dichter bij je gevoel komen. Integriteit en eerlijkheid met een onzelfzuchtig oog voor het algemeen belang, leveren je als mens uiteindelijk het meeste geluk op. Je komt niet in conflict met jezelf en hebt het gevoel dat je het geluk ook werkelijk verdient. Je doet geen dingen meer waar je niet achter kunt staan. Je durft beter je (persoonlijke) grenzen aan te geven. Veelal moet je hiervoor een moeilijke transformatie doormaken, die je doet herbezinnen op je werk. Je werkbeleving wordt evenwichtiger, zinvoller en bevredigender. Door je positieve benadering kun je anderen èn jezelf inspireren, waardoor je effectief werkt aan zelfverwerkelijking (Maslov). Dat werkt niet alleen positief uit voor jezelf, maar ook voor de organisatie waar je werkt.

Ook organisaties moeten volgens Ten Hoopen congruent gedrag vertonen. Organisaties moeten (van hoog tot laag) kunnen waarmaken wat ze naar buiten communiceren (denk aan: Albert Heijn blijft op de kleintjes letten...). Bovendien wordt van organisaties steeds meer verwacht/geëist dat men aan alle 'stakeholders' voldoende en evenwichtig aandacht schenkt. Alleen dan krijgt men bezielde en loyale medewerkers, loyale klanten en goede (lange termijn) rendementen. Leiders spelen in de ontwikkeling van gelukkige medewerkers en gelukkige/succesvolle organisaties een cruciale rol. Zij hebben een belangrijke voorbeeldfunctie en een grote verantwoordelijkheid om organisaties in een goede richting te laten ontwikkelen. Een richting waarbij veel aandacht is voor medewerkers, milieu en sociale verhoudingen. Dit is niet (alleen) een keuze uit moreel oogpunt, maar is de enige overlevingsstrategie voor organisaties die steeds afhankelijker worden van de inzet en creativiteit van geïnspireerde medewerkers. Tussen de regels door formuleert Ten Hoopen 25 'wetten'. Dit zijn uitspraken die in relatie staan met geluk en meestal opgaan. Conclusie De essentie die in 'Geluk in zaken' wordt besproken is eenvoudig en zeer waardevol. Als mens, manager en organisatie moet je 'goed' durven doen. Dit betekent integer handelen en rekening houden met de belangen van anderen, het milieu en je (sociale) omgeving. Daar word je niet alleen gelukkiger van, maar het levert meestal ook nog het meeste op. Het vereist echter moed om dit in onze dagelijkse 'jungle' consequent vorm te geven, omdat je veel weerstand van je omgeving kunt verwachten. Zo zitten werkgevers zitten niet altijd te wachten op 'kritische' medewerkers. En kunnen kennissen schamper doen over je zoektocht naar geluk in plaats van geld en carrière. Maar volgens de auteur is er geen andere weg. Omdat de wereld steeds kleiner en transparanter wordt. Mensen worden zich meer bewust van de consequenties van hun handelen. Maar ook omdat het sterk groeiend aantal bedrijven in de dienstverlening een steeds grotere behoefte heeft aan bewuste, gepassioneerde, innovatieve en loyale medewerkers. Deze loyale medewerkers geven weer loyale klanten, die op hun beurt weer goede rendementen opleveren. Het is geen makkelijke weg om het oude patroon van oppervlakkige, snelle bevrediging, het eenzijdige streven naar rijkdom en de gerichtheid op het negatieve achter je te laten. Personen gaan een moeizaam transformatieproces door, terwijl bedrijven met hun waarden (values-based management) aan de slag moeten. Van gepassioneerde leiders wordt geëist dat zij gaan staan voor hun waarden, hun ego loslaten en zich focussen op de positieve ontwikkelingen. Niet louter focus op goede kwartaalwinsten en aandeelhouderswaarde, maar een organisatie vormgeven waar een ieder trots op kan zijn. Allemaal ongelooflijk waar en inspirerend. Het boek stelt naar mijn mening enigszins teleur in het uitwerken van de weg naar 'verlichting'. Zo bieden uitstapjes naar de Stoïcijnse filosofie en Schopenhauer niet veel houvast. Dat geldt evenmin voor de implementatie van values-based management en de methodes als 'Appreciative Inquiry'. Ook wordt de positieve psychologie maar matig uitgewerkt. Peter ten Hoopen wil naar mijn idee te veel in het boek stoppen en toch het aantal pagina's beperken. Ik zou voor de volgende druk willen aanbevelen: een aantal zaken eruit en andere beter uitwerken. Dat maakt het boek minder gefragmenteerd en boeiender. De 25 wetten zijn aardig, maar voegen weinig toe. Als u zich verder in dit onderwerp wilt verdiepen, geeft het boek in de bijlage een heel aardig overzicht van relevante websites en literatuur.

Over Frans van Schijndel

Frans van Schijndel heeft als mede-eigenaar het ICT bedrijf Kender Thijssen grootgemaakt. Na dertien jaar hield hij het als directeur voor gezien en richtte hij Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling op. Hij heeft een groot aantal managers gecoacht en is van mening dat leidinggevenden hun medewerkers op een betere manier kunnen motiveren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden